Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddox
#1201304
Behöver en bättre högra bakdörr till min 245a 1989. Är det samma sorts dörrar på 240?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1201314
ja, men lister och hål på insidan kan skilja. men de ska gå att "konvertera in" nästan vilken dörr som helst med lätt fabrikation.
Lister och rut-ramar är ju inte direkt något superlätt att grejsa med. så rekommendationen är att skaffa en så lik dörr som möjligt i färg årsmodell osv.
av Maddox
#1202173
Har hittat en skaplig bakdörr på skroten. Men den är från en tidigare årsmodell, före det kom lister på nedre delen. Sannolikt 81-84.
Skulle denna dörr passa till min 89 a? Vad kan det vara som skiljer? Vevmekanism till rutan.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1202237
list runt handtaget och chrome eller svart handtag tex, inte supersvårt att byta ut.
rutbågen och dekalens bredd precis under rutan samt dess list mot rutan, svårare operation att byta ut.
själva listen som går från blinkers och till baklyset kan skilja, men den är lätt att byta.
längst ner på dörren brukar de sitta en bred plastlist (-85 -> -93) limmas fast, inga större problem om man får loss en fin.
insida dörr kan skilja mellan olika årsmodeller, sitter det vev brukar clips osv stämma överens med nyare inredning också om båda bilar har det.
av Maddox
#1202281
Tack för det. Ja detta att överföra den svarta plastfilmen på översidan blir sannolikt svår. Finns sådana att köpa?
De bredare listerna längst ner tänkte jag återanvända men vilken typ av lim eller tejp används här?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1202924
Dekortejper finns att köpa här: https://forum.svenska200klubben.com/vie ... =16&t=1260

Rostdöljarlisterna i plast tejpas med en speciell dubbelhäftande tejp som Volvo säljer, men du kan nog hitta liknande på andra ställen, tex byggmarknad eller Jula. När du tejpar, tänk på att du ska tejpa så att tejpen även fungerar som försegling mot att vatten kan rinna in bakom listen.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]