Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baserik7
#1200978
Hej hej. Helt ny här med ett intresse för iaf något äldre Volvobilar. Har en 244 från 1987 som gått 12800 mil som stått undanställd i ca 20 år så skicket är fantastiskt!!!!!
Det enda som inte fungerar är belysningen i motorrummet, hela lampinsatsen saknas. Tror det sitter en kvicksilverbrytarlampa där.
Skulle hemskt gärna få tag i hela lampinsatsen så bilen blir fullständigt komplett och i helt fungerande skick till minsta detalj.
Har du en sån lampinstars köper jag den gärna!!!!1
Med vänlig hälsning Erik
av Rådlös
#1201008
Vilken typ av lampa (hållare och glas) är det? Det såldes som tillbehör den lampan (hållare och glas) som var kupébelysning i Volvo PV ock Amazon som belysning i motorrum och bagageutrymme. En halvrund avlång plastkåpa och med en omkastare för manuell funktion eller automatisk med dörrkontakten.
Jag försöker hitta ett bildexempel på några återförsäljarfirmor, men det går dålig. Men du har säkert sett dom? Prova på en bilskrot.

Ett tillägg: Jag hittar en bild på en äldre lite fyrkantig modell, på Tradera: Tänk på att bilden kan försvinna när som helst: https://www.tradera.com/item/343448/269 ... rbelysning
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201294
Min 745-a är utrustad som få andra och har givetvis motorrumsbelysning. Den ser inte alls ut som "rådlös" beskriver utan är en helt 4-kantig sak med en ratt på sidan,
255387614_1f2f5ec8-65f8-4a93-9670-28c0fac96b31.jpg
255387614_1f2f5ec8-65f8-4a93-9670-28c0fac96b31.jpg (17.27 KiB) Visad 1365 gånger
Glaset saknas här Och jag vet inte om det är samma på 240. Min är en -88B så det borde inte skilja för årens skull. Borde finnas på skroten, kanske även på 900 modellerna. Denna har den funktionen att den tänds när du lyfter upp huven. Kan även (med ratten på sidan) tändas och släckas manuellt
Användarvisningsbild
av Frrla
#1201324
Såhär ser den ut och sitter original på mina -84or glt och gle.
sitter även på vissa gl modeller har jag sett, och senare mer "utrustade" bilar.

Bild

Här syns placeringen och den jordas i huven och +kabeln har alltid ström från kopplingsplinten där all elektronik till bilen går via.
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201385
Frrla skrev:Såhär ser den ut och sitter original på mina -84or glt och gle.
Den känner jag igen, men inte som motorrumsbelysning utan den satt i bagaget på vissa 240/260 "på den tiden". Är den också "automatisk" så den tänds när du öppnar huven??. Vet inte om det var så på dom jag såg då, dom var kanske avstängda. Vet att det var vissa problem ibland att dom lyste hela tiden och tömde batterierna. Kommer inte ihåg om det var att dom "krånglade" eller att dom glömdes i tänt läge.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1201510
Lennarte (PO)
Såhär ser de i bagaget ut på mina 2st 244or ja har och de är kvicksilver i alla, även under huven.
Aldrig haft några problem med dem. Jag har inte vridit så de ska tändas direkt när luckan far upp lite, utan man måste öppna nästan helt.
Bild

Såhär i taket bak (och fram) på 245orna och de går på brytare i dörrar, bagagelucka (:-)
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201596
Jo, jag är vaken.... Jag har aldrig ägt en 240, men det fanns ett antal sådana i drift när jag jobbade som bilmek. fram till 1985 så dom jag kommer ihåg är ju fram till typ -82 - -83 års modell ungefär. Kanske någon enstaka nyare också. Det var mest service, däck, bromsar. Och batterier på vintern.
Jag körde Opel Rekord -59 fram till -80, sedan var det några 140, en Amazon och min PV förstås och en Mazda Pick up. Farsans 144 -72 körde jag till -08 då jag fick min 745 GLT .-88B av svågern.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]