Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1200958
Skaffade mig en Volvo 244-85 B230A med 5 växlad manuell låda.
Går utmärkt. Men ett vinande ljud på tomgång hörs. Sen när man trycker ner kopplingspedalen då upphör ljudet. Är det lagret ? Är det svårt att byta? Rätta mig om jag har fel men visst sitter det på lådans axel? Så jag slipper ner med lammellee och tryckplatta. Är det något mer man bör tänka på? Vid nedmontering av lådan och återmontering. Jag har haft ner lådan på en 80 tals-Mercedes-Benz så bör väll vara hyfsat likadant?

Det är en Volvo 244 med B230a och 5 växlad låda, vad kallas den lådan som sitter?
#1201003
De brukar vara ingående lager i växellådan. många brukar överfylla lådan en aning så blir de bättre. sommarkörarna slår i 10w40 motorolja.

Har ett urtrampningslager som ligger på hyllan där det faktiskt var det som lät när kopplingen var upp-släppt.
Men det är väll 1 på hundra att de är så. för lagret börjar egentligen bara arbeta när man trycker ner kopplingen för att frigöra motorn från axeln in i lådan.
#1201182
Det är inte urtrampningslagret som låter det är nog som Frrla säger ingående lager i växellådan.
Växellådan som du har heter M47 och är inte känd för att vara den hållbaraste växellådan som Volvo tillverkat.
#1201495
Kolla först att det är olja i lådan, och att det är rätt och ren olja. Som någon skrev, främre lagret är känsligt för nivån. Håller med "Frrla" lite att lagret kan låta med uppsläppt pedal, men då är kopplingen fel justerad vad gäller spelet mellan lagret och tryckplattan. Är det rätt ska urtrampningslagret stå stilla när kopplingen är uppsläpt eller i alla fall vara helt utan belastning

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]