Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stubbkrossen
#1200264
Goddag.

Jag har funderingar kring mina 14" fälgar jag haft i alla år sedan min första bil en 244GL-83.
Det är ett par aluminium fälgar jag ej skådat på något annat fordon förut, kanske är jag som inte är tillräckligt berest helt enkelt.
Ja, utan att behöva säga mer så är dem ju 5x108 bultmönster. 6 tum bred.

Jag har pratat med mina polare och folk runt omkring som inte känt igen dem heller. Jag är mest bara nyfiken på varför dem verkar vara så ovanliga.

Jag länkar några bilder:
Bild
Fälgen i dess helhet.
Bild
Made in britain.
Bild
6jx14.
Bild
100+ (Vet ej vad detta menas)
Bild
Konstigt märke som jag ej känner igen. Påminner om ett W. Denna markerade jag vitt runt för att påvisa figuren, skitig kamera och skitig fälg.
av Tilly
#1200282
Märket heter "100+" (utgår jag ifrån eftersom de är märkta så och det finns en känd fälgtillverkare som heter 100+). Vad modellen heter vet jag inte, känner inte igen dem.

100+ är i Volvokretsar kanske mest kända för modellen "Penta" som var väldigt vanlig på 80/90-talet.
av stubbkrossen
#1200285
Jadu, tack för tipset. Verkar dock vara väldigt svårt att söka efter just 100+ fälg fabrikör. Då alla sökmotorer tycker att man vill ha mer än 100 fälgar. *suck*.

Penta känner jag ju igen som du nämner. Visste dock ej att dem var av märket 100+.
av Amarace
#1200339
Att dom inte är så vanliga är nog för att dom kanske inte är så "fina", var mest mags som var populära då.
100+ gjorde diverse saker förr, b.la just fälgar, men även sportrattar.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]