Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1200072
såklart händer det på båda bilar samtidigt, 245an står på verkstad pga den suger luft igenom tankarmaturen och en ny sånn kostar 2000:- ??:-/ och kommer med posten vilken dag som helst

men reservbilen (244an) börjar såklart också att suga luft :roll: och det är såklart också genom tankarmaturen... nu måste jag fixa en tillfällig lösning att få soppa till förgasaren de 3-4 månaderna det tar att spara pengar till en ny tankarmatur, funderar på en jeepadunk i kofferten med slang och rör till bränslepumpen eller nånting liknande, alla tips mottages, detta måste såklart vara till väldigt tight budget för tillfället, soppatanken räcker med 10l men 20-30l vore trevligt
#1200090
det går inte att borra hål i nuvarande tankarmatur och sticka ner en slang eller rör i tanken och täta med något bra. om du borrar hål och gör det tajt så du får vålda en slang genom så kommer det hålla tätt i en evighet, och egentligen räcker det ju med en slang en bit ner i tanken, sen går det ju ta ett rör sista biten så den inte riskerar att flyta upp
#1200498
på en av mina bilar har jag tagit loss de trasiga röret så de bara blir ett hål. sen tog jag ett kopparrör eller något som va i bra dimension och stoppa ner så långt de skulle gå utan att ta i tanken i botten. där vart de en slangklämma på ovansidan runt röret för att hålla't på plats. på med Kemisk metall så höll det tätt.
sen fick jag ta en till rörstump och skarva med 2st vad jag tror blev olika dimensioner på slang och skarva med slangklämmor för att få ihop det.

innan bränslepumpen monterade jag sedan ett större bränslefilter.

Detta är flera år sedan och det ser fortfarande hur bra ut som helst. inga spruckna slangar eller läckage.
tog ca 3 timmar att lista ut och göra alltihop i ett garage där allt ja behövde fanns.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]