Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1201786
Du dimensionerar efter kabel och vad kompressorn drar. Men 6mm2 och 25A säkring funkar garanterat.
Knappen har ingen betydelse, det går ingen ström genom den, så det går bra att ta från radions säkring.
85 och 86 är bara manöverström, det som krävs för att spolen i relät ska dra, och det är inte mycket, 0,75mm2 funkar utmärkt där. (alltså inte lika grov som 30 som det skrevs ovan).
Användarvisningsbild
av frasse4
#1201804
Jag hade ett kompressorhorn i min 240 för många år sedan och mätte att kompressorn drog 15 A. Det funkade fint med en 15 A säkring eftersom man knappast tutar en längre stund :)
Användarvisningsbild
av maccus
#1201866
frasse4 skrev:Jag hade ett kompressorhorn i min 240 för många år sedan och mätte att kompressorn drog 15 A. Det funkade fint med en 15 A säkring eftersom man knappast tutar en längre stund :)
okej tack för tipset BildBildmen jag sätter dit en 20 A säkring i säkrings hållaren på 6 kvadratmeters kabeln från batteriet & till stift 30 på relät ist för den rekommenderade 25 A säkringen.......eftersom att jag inte vet riktigt hur många Ampere kompressorn drar när jag belastar den så har jag lite extra skydds marginal på 5 A BildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1201867
Amarace skrev:Du dimensionerar efter kabel och vad kompressorn drar. Men 6mm2 och 25A säkring funkar garanterat.
Knappen har ingen betydelse, det går ingen ström genom den, så det går bra att ta från radions säkring.
85 och 86 är bara manöverström, det som krävs för att spolen i relät ska dra, och det är inte mycket, 0,75mm2 funkar utmärkt där. (alltså inte lika grov som 30 som det skrevs ovan).
tack för tipset Amarace:
det uppskattas BildBild

Mvh
Peter
av westerbajs
#1459900
Fattar allt som här diskuterats men har likväl en fråga - varför ska man hålla på och fjaska med reläer och elände? Är det inte bara att dra en kabel som går från + till säkring till strömbrytare till + på kompressorn och sen jorda skiten ur den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1459911
westerbajs skrev:Fattar allt som här diskuterats men har likväl en fråga - varför ska man hålla på och fjaska med reläer och elände? Är det inte bara att dra en kabel som går från + till säkring till strömbrytare till + på kompressorn och sen jorda skiten ur den?
Du märker det när du har tutat några gånger.... :-(
av JagRullar245
#1463850
Koppla den separata knappens + till säkring. Sedan kopplar du en sladd med strömtjuv på tutans minus och på knappens minus en sladd. Koppla dessa två sladdar till en trepolig konstant knapp. Den ena till normalt stäng och den andra till normalt öppen. En sladd från Common på den trepoliga knappen till reläets + på styrsidan och jorda reläets -. Då kan du med den trepoliga knappen byta mellan att använda kompressortutan på separat knapp eller på ratten. Ska du ha kvar den ursprungliga tutan? Om inte så är det lättast att koppla styrsidan av reläet på tutans sladdar i fram alternativt koppla kompressorn rakt på original tut sladdarna beroende på om sladdarna och säkring klarar din kompressor
Användarvisningsbild
av maccus
#1465798
westerbajs skrev:Fattar allt som här diskuterats men har likväl en fråga - varför ska man hålla på och fjaska med reläer och elände? Är det inte bara att dra en kabel som går från + till säkring till strömbrytare till + på kompressorn och sen jorda skiten ur den?
Att ha rätt kunskaper & rätt material det Prio 1 oavsett svagström/starkström

Skickat från min S52 via Tapatalk

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]