Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1200013
hej
Jag har köpt en kompressor tuta som jag tänkte koppla in i bilen via det relät som följde med i paketet till en vanlig tryck knapp inne i bilen & inte koppla in det via bilens vanliga Signalhorn......Men kopplings schemat ser ut som att den ska kopplas in på bilens vanliga Signalhorn......går det inte att koppla in den separat jag lägger upp bilder på relät/kopplings schemat​/tryck knappen...... så kan någon hjälpa mig lite att koppla in den rätt

Tack på förhand

BildBildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200035
Du kopplar 86 genom knappen till jord och 85 till en säkring som är 15 ström på (ström när tändningen är på).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200048
Dom 2 andra stiften kopplar du enligt ritningen, 30 till batteri och 87 till kompressorn. Inkl. säkringen på kabeln från batteriet. Att man tar ström från säkrinarna till 85 är för att det inte ska gå att "tuta" när tändningen är av. Vill du tuta när när tändningen är av också kopplar du ihop 30 och 85 vid reläet och drar in bara jordkabeln till knappen. Risken då är att om kabeln ligger oskyddad och skaver någonstans blir det ett herrans oljud när kabeln jordas.... :-O) Kabeln till original tuta ligger mer skyddad.
Ritningen är egentligen felritad, på dom flesta bilar så jordar man signalhornet i ratten men denna visar tvärt om. Kanske är så på nyare bilar.....
Användarvisningsbild
av maccus
#1200055
lennarte skrev:Dom 2 andra stiften kopplar du enligt ritningen, 30 till batteri och 87 till kompressorn. Inkl. säkringen på kabeln från batteriet. Att man tar ström från säkrinarna till 85 är för att det inte ska gå att "tuta" när tändningen är av. Vill du tuta när när tändningen är av också kopplar du ihop 30 och 85 vid reläet och drar in bara jordkabeln till knappen. Risken då är att om kabeln ligger oskyddad och skaver någonstans blir det ett herrans oljud när kabeln jordas.... :-O) Kabeln till original tuta ligger mer skyddad.
Ritningen är egentligen felritad, på dom flesta bilar så jordar man signalhornet i ratten men denna visar tvärt om. Kanske är så på nyare bilar.....
biltema har en grej sen så hittade jag en annan sak där en kille som har gjort en egen ritningar han upptäckte att det var flera fel vilken tycker du själv användbar & enklast
_20170925_171318.JPG
_20170925_171318.JPG (134.56 KiB) Visad 2864 gånger
_20170920_044610.JPG
_20170920_044610.JPG (83.43 KiB) Visad 2860 gånger
Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200124
En
maccus skrev:men min tryck knapp är enpolig med 2 stift
En enpolig tryckknapp har en kontakt. Eller brytare som väl är mer rätt namn. Men den har 2 st kopplinskontakter, en för att koppla en ingång och en för utgång. En 2-polig har 4 kopplingskontakter och 2 av varandra oberoende brytare. Nu håller vi oss till din tryckknapp, och det en enpolig slutande brytare så när du trycker på knappen så sluter du strömkretsen. Så koppla du som på den första bilden så funkar det. Jag var inte uppmärksam på att det var "felvänt". Så tar du ström från säkring som får ström när tändningen är på till 86 och jordar 85 så kommer det att fungera. Då får du ström från batteriet, via säkringen till reläets ingång 30, genom reläet till stift 87 som går till kompressorn och genom den till jord. Så är det rätt kopplat så ska kompressorn blåsa när du trycker på knappen. Då som först ska du koppla slangen till hornen och prova inte inomhus. Jag blåste rent ett sådant horn en gång till en brandbil som fått in vatten i det med tryckluft (10 kg tryck), jag gör aldrig om det
Användarvisningsbild
av maccus
#1200131
men det är ju 4 stycken olika kopplings metoder biltema bilden........ en strömkabel med en säkring på till stift 30 okej...... Men sen så fattar jag inte mera.......& mina säkringar sitter inne i bilen 240..........ger upp tills vidare


Mvh
Peter

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]