Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1200153
maccus skrev: mina säkringar sitter inne i bilen 240.........
Du måste ju i alla fall dra kabel genom torpedväggen om du ska koppla in den nya tut-knappen utan att göra ingrepp på den vanliga tutan, så då kan du lika gärna dra kabel för styrning av relät till befintlig säkringsbox. Orkar du inte göra det så kan du ta styrströmmen genom "strömtjuv" till t.ex. positionsljus ute i motorrummet. Då fungerar tutan endast då positionsljusen är igång.

För ett relä enligt bilden med kontakterna 30, 85, 86 och 87 gäller kort och gott:
30 - Till batteriplus, via en säkring (!). Du drar alltså en ny kabel från batteriet, sätter på en säkringshållare och drar sedan kabeln vidare till stift 30 på relät.
85 - Härifrån drar du en kabel till jord. Du skall jorda i bilens chassi (inte på batteriet, inte heller via någon annan kabel). Jordkabeln skall ha samma diameter som den på stift 30.
86 - Här kommer styrströmmen och din tryckströmbrytare in i bilden. Anslut en kabel till någon annan pluskabel som endast har spänning då tändningen är på (alternativt som jag skrev t.ex. positionsljusets plus). Den andra änden av kabeln sätter du på ena stiftet på tryckströmbrytaren. Från strömbrytarens andra stift drar du en kabel till stift 86 på relät.
87 - Härifrån drar du en kabel till signalhornskompressorns pluskontakt. Från kompressorns minuskontakt tar du sedan en ny kabel och jordar i chassit.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200185
maccus skrev:men det är ju 4 stycken olika kopplings metoder biltema bilden........ en strömkabel med en säkring på till stift 30 okej...... Men sen så fattar jag inte mera.......& mina säkringar sitter inne i bilen 240..........ger upp tills vidare
Jag menade den bilden du visade i första inlägget
Jeppe940 skrev:85 - Härifrån drar du en kabel till jord. Du skall jorda i bilens chassi (inte på batteriet, inte heller via någon annan kabel). Jordkabeln skall ha samma diameter som den på stift 30.
Det är rätt, förutom kabeldiameter, du jordar bara spolen i reläet genom 85 (räcker med tunn kabel), kompressorn jordas (samma typ av kabel som till 30) separat e.v på samma ställe som spolen med en "kraftig" plåtskruv (e.v skruv + mutter) Det är ganska mycket ström det ska röra sig mellan 30 och 87 och till jord efter kompressorn, medan det är knappt mätbar ström mellan 86 och 85

PS.
Man ska aldrig äta på tom mage heller, bottna med en pilsner (eller 2) :roll: :-O)
Användarvisningsbild
av maccus
#1200678
Jeppe940 skrev:
maccus skrev: mina säkringar sitter inne i bilen 240.........
Du måste ju i alla fall dra kabel genom torpedväggen om du ska koppla in den nya tut-knappen utan att göra ingrepp på den vanliga tutan, så då kan du lika gärna dra kabel för styrning av relät till befintlig säkringsbox. Orkar du inte göra det så kan du ta styrströmmen genom "strömtjuv" till t.ex. positionsljus ute i motorrummet. Då fungerar tutan endast då positionsljusen är igång.

För ett relä enligt bilden med kontakterna 30, 85, 86 och 87 gäller kort och gott:
30 - Till batteriplus, via en säkring (!). Du drar alltså en ny kabel från batteriet, sätter på en säkringshållare och drar sedan kabeln vidare till stift 30 på relät.
85 - Härifrån drar du en kabel till jord. Du skall jorda i bilens chassi (inte på batteriet, inte heller via någon annan kabel). Jordkabeln skall ha samma diameter som den på stift 30.
86 - Här kommer styrströmmen och din tryckströmbrytare in i bilden. Anslut en kabel till någon annan pluskabel som endast har spänning då tändningen är på (alternativt som jag skrev t.ex. positionsljusets plus). Den andra änden av kabeln sätter du på ena stiftet på tryckströmbrytaren. Från strömbrytarens andra stift drar du en kabel till stift 86 på relät.
87 - Härifrån drar du en kabel till signalhornskompressorns pluskontakt. Från kompressorns minuskontakt tar du sedan en ny kabel och jordar i chassit.
tack nu fattar jag exakt vad du menar BildBild jag kan ju alltid ta ström från säkring nr 1 (radion)


Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1201780
hej igen
vilken kabel diameter ska jag använda mig av 4 eller 6 kvadratmeter tjock lek säkringen från batteriet är en 25 A säkring relät är på 30 A......sen så såg jag nu att själva tryckknappen för tutan är på 20 A klarar den strömmen eller ska jag köpa en ny tryckknapp som tål mera än 20 A ström........

Mvh
Peter
av Amarace
#1201786
Du dimensionerar efter kabel och vad kompressorn drar. Men 6mm2 och 25A säkring funkar garanterat.
Knappen har ingen betydelse, det går ingen ström genom den, så det går bra att ta från radions säkring.
85 och 86 är bara manöverström, det som krävs för att spolen i relät ska dra, och det är inte mycket, 0,75mm2 funkar utmärkt där. (alltså inte lika grov som 30 som det skrevs ovan).
Användarvisningsbild
av frasse4
#1201804
Jag hade ett kompressorhorn i min 240 för många år sedan och mätte att kompressorn drog 15 A. Det funkade fint med en 15 A säkring eftersom man knappast tutar en längre stund :)
Användarvisningsbild
av maccus
#1201866
frasse4 skrev:Jag hade ett kompressorhorn i min 240 för många år sedan och mätte att kompressorn drog 15 A. Det funkade fint med en 15 A säkring eftersom man knappast tutar en längre stund :)
okej tack för tipset BildBildmen jag sätter dit en 20 A säkring i säkrings hållaren på 6 kvadratmeters kabeln från batteriet & till stift 30 på relät ist för den rekommenderade 25 A säkringen.......eftersom att jag inte vet riktigt hur många Ampere kompressorn drar när jag belastar den så har jag lite extra skydds marginal på 5 A BildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1201867
Amarace skrev:Du dimensionerar efter kabel och vad kompressorn drar. Men 6mm2 och 25A säkring funkar garanterat.
Knappen har ingen betydelse, det går ingen ström genom den, så det går bra att ta från radions säkring.
85 och 86 är bara manöverström, det som krävs för att spolen i relät ska dra, och det är inte mycket, 0,75mm2 funkar utmärkt där. (alltså inte lika grov som 30 som det skrevs ovan).
tack för tipset Amarace:
det uppskattas BildBild

Mvh
Peter
av westerbajs
#1459900
Fattar allt som här diskuterats men har likväl en fråga - varför ska man hålla på och fjaska med reläer och elände? Är det inte bara att dra en kabel som går från + till säkring till strömbrytare till + på kompressorn och sen jorda skiten ur den?
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]