Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1199400
Tja

Fick köra något av den roligaste bilen ever i mitt liv typ 10år sen.

360glt, bakhjulsdriven, den hade bara rullat 13k mil. Ville köpa den direkt. Men fick inte fast jag bjöd över 10k marknadsvärdet.

Det var sista årsm, Bakhjulsdriven, pigg och rapp, riktigt roligt när det var vinter. Som handen i handsken leka med.
Har nu en 940 som jag ska behålla.
Men sugen på skaffa en sånhär 360glt, vilka är sista årsm? bakhjulsdriven måste det vara.
Är det svårt få tag på en?
Kollade Blocket förut, men hitta ingen.
av Schmoyoho
#1199415
Jag har en vit 360 -87. 110 hk låter bekant men tror beteckningen är GL på min bil. B200 med insprut och femväxlad manuell M47 är en bra kombination och på vintern är den riktigt rolig. Finns bara som RWD. Men där slutar det roliga.

Fick den gratis med 16k mil på mätaren då en kompis tänkte skrota den pga småfel. Tändningslåset pajade. Två handtag var bytta och två var trasiga. När jag bytt de trasiga så pajade ytterligare ett (de yttre, i metall!). Fick byta en strålkastare pga fukt också, inget att klandra bilen för men ni kanske anar ett mönster i tillgängligheten på reservdelar? Japp, halvt omöjligt det också! Volvo håller inte med någonting heller och tyvärr är det väldigt lite som är gemensamt mellan denna bilen och 240/740/940.

På ett sätt avskyr jag bilen och jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en sådan men samtidigt är jag lite imponerad av hur mycket stryk den tagit emot utan att knussla allt för mycket. En 240 med en säck cement i bagaget har väl samma viktfördelning och är bättre i alla avseenden? Bara att ha skivbromsar bak är ju en modernitet jag saknar. Enda nackdelen är väl längre hjulbas men det är en trade-off jag personligen kunnat göra.
av Tilly
#1199434
Perfekt vinterbil gäller väl bara om man bor i Norrlands inland. Volvo 300-serien är ju tyvärr en synnerligen rostkänslig bil och det är väl en av anledningarna till att så få finns kvar. Så ja, det är nog ganska svårt att få tag i en 360 GLT idag. Just 360 GLT hade väl ett uns av status som åtminstone lite fräck men de hamnade väl oftast hos folk utan tanke på att vårda bilarna, snarare att köra sönder dem. Dock tror jag inte det är helt omöjligt att hitta en om du har is i magen. Skapliga exemplar hamnar ibland på blocket och de är sällan dyra.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]