Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1199267
244 1980 B21A. Var inne på verkstad för byte av oljetråget. Minns inte hela förloppet (inte min bil) men nu efteråt går den inte som den ska och har fått en del följdfel. Kikade lite snabbt på den nyss. Verkade lite trött på att dra runt men startade ändå utan större mankemang. Svaga strålkastare och spänningen låg på 9,4 V (!) med motorn igång, även om jag gav lite gas. Går bara med choken utdragen till hälften, skjuter man in den så dör den. Laddningslampan lyser inte.

Verkstaden skyller på att batteriet är dåligt. Det är sant att det är gammalt, men bilen gick ju som den skulle före reparationen. Har undersökt och rengjort anslutningarna till batteriet men det såg fint ut och gjorde tyvärr ingen skillnad. Jag anser att verkstaden ska stå för ev. reparationer för fel som uppstått i samband med besöket men om det är något litet struntfel som jag själv kan avhjälpa så känns det ju smidigare än att tjorva med dem, som inte verkar vara tillmötesgående.
av Arne
#1199310
Kolla så generatorns anslutning sitter fast bak generatorn.

Pluskabeln till batteriet sitter klamrat längst ner på motorn längst fram, det händer att klamret som håller pluskabeln på plats där nöter hål i kabelisoleringen och då får du en kortslutning genom klamret som resulterar i att batteriet laddas ur alternativt att generatorn havererar. När de bytt oljetråget kan de ha kommit åt kabeln och klamret så något kan ha hänt där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199324
Första steget att ta när man misstänker generator/laddning är att kolla laddningslampan.
1. Tändning av = lampa släkt.
Lyser den då är det diod fel i generatorn (ibland beroende på svetsning i bilen utan att koppla loss batteriet). Då brukar generatorn ladda ändå när motorn är igång
2. Tändning på = lampa tänd.
Då är det som det ska fram till generatorn. Är den inte tänd är det vanligtvis kolen som är slut i generatorn. Nu vet jag inte vilken typ av generator du har, omkring 1980 gick "dom" över till inbyggd laddningsregulator.Då har du inget kontaktstycke bak på generatorn, då kan du lossa den klena röda kabeln och hålla den mot jord på generatorn. Om då laddningslampan lyser är felet i generatorn (kolen), lyser den inte är felet i instrumentet (trasig lampa). Tändningen ska vara på.
3. Motorn igång = lampa tänd.
Då fungerar det fram till generatorn och felet är i generatorn.
4. Motorn igång = lampa släkt.
Do fungerar det normalt sett, men gör det inte det, får man felsöka i batteri, batterikablar och batterikabelskorna, anslutningar på generator och startmotor om det är kabelbrott eller liknande. Eller själva generatorn
Dom har haft loss en del "grejer" omkring motorn för man måste lyfta upp den en ganska bra bit för att kunna byta oljetråget
Har du ett kontaktstycke bak på generatorn, ska du leta upp laddningsreläet (följ kablarna från generatorn), det sitter oftast inte långt ifrån. Leta upp anslutning D+ (det står oftast på regulatorn, kan vara "intregerad" kabel då får man ta reda på färgen. Oftast röd) och skruva loss den och håll mot jord (höljet på reläet), då är det samma som 2 enligt ovan
av Schmoyoho
#1201566
Hade bara tillgång till bilen helgen som jag skrev trådstarten och alla kablarna verkade intakta och på plats. Laddningslampan fungerade i läge II med motorn av men lyste inte annars. Bilen hamnade på verkstad och de åtgärdade den dåliga gången (vevhusventilationsslang som lossnat, antagligen vid oljetrågsbytet) och laddningen. Fick tyvärr inte veta var felet låg.

Det som kvarstår och som också uppstod efter oljetrågsbytet är att blinkersen har fått spel. VB blinkar inte om man kör varningsblinkersen. Blinkar man vänster så blinkar VB väldigt svagt. Dessutom är takten/frekvensen väldigt oregelbunden, som om den är på väg att blinka snabbt (som dåliga relän brukar göra) och att blinka i normal takt... Relät är bytt till ett nytt från Volvo (Bosch-relä tror jag?) för en 3-4 år sedan. Känns som ett konstigt fel för att vara relä-relaterat också?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1201577
Ta loss relät och sätt tillbaka det, kan ärja i kontakterna. Sedan hade jag samma problem med säkringarna på min 240 som gv skumma fel och att säkringarna gick varma. Det går bra att snurra lite på säkringarna.
av Arne
#1201599
Kolla upp och putsa/smörj jordpunkterna till bakljusen, det kan ärga vid dessa ställena.
av Schmoyoho
#1201974
Ska kika på de grejerna nästa gång jag har tillfälle. Men det finns inget ni kan tänka er som kan ha felat i samband med att oljetråget byttes? Jordpunkter eller annat jox? Felet uppstod ju då, tillsammans med en massa andra grejer, så jag letar förklaringar med kopplingar till det...
av Schmoyoho
#1204513
Lite neverending story det här... Jag hann aldrig kolla på bilen innan den hann åka in på verkstad igen. Denna gången åtgärdades laddningsproblematiken genom byte av kol och regulator (på volvo, dit bilen lämnades sist för att laddningen skulle åtgärdas, hur man nu misslyckades sist vet jag inte).

Men såklart har ett nytt fel uppstått och nu har oljetryckslampan börjat lysa några mil efter den var inne på verkstad. Min spontana tanke är ju att "sensorn" kommits åt när man rotat i generatorn men det är ju ingen betryggande förklaring. Har lite dåligt med tid och ork att sätta mig in i felen men vill samtidigt försöka hjälpa min syster spara lite slantar då den hamnat på verkstad tre gånger nu.

Kommer att ha tillfälle att peta i bilen nästa helg så tar gärna lite tips. Var exakt sitter den och är det något krux med att byta den, om det nu blir till det? Eller går det att testa kablaget på något smart sätt? Hittade artikelnumret i VIDA (men ingen bra bild på plats) och ser ut som att det bara är ett stift, gissar att det går att testa genom att koppla loss eller jorda eller dylikt?
av Rådlös
#1204524
Så här ser oljetryckskontakten ut om ingen har satt dit någon "Special-Special". Gängorna sitter alltså inne i motorblocket. Kontakten sitter alldeles intill oljefiltret.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ol ... 1-b23.html

Ett mycket vanligt Volvofel är att isoleringen blir skavd på sladden och den jordar mot något närliggande, t.ex oljefiltret. Kan även förekomma andra ställen. Vill man laga seriöst så trär man ju på någon krympslang eller annat isoleringsmaterial. Väljer man laga akut så virar man några varv eltejp över skadan och gör något bättre en annan gång.
Oljetryckskontakten fungerar så att oljan trycker på en "avkännare" av något slag. Om trycket faller bort jordar kontakten. Det är därför det visar fel om sladden "tjuvjordas" någon annan stans.
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]