Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199166
Hej, Har en 240 90:a som jag har haft problem med ett tag. Alltså b230f med LH-Jetronich 2.4

Motorlampan (Lambdalampan?) lyser upp efter cirka 5 km efter att jag nollat systemet. Bilen går bra ändå förutom att avgaserna luktar bensin och han går något ojämt på tomgången. Antar att den gör de pga att den då ställer in sig i "säkert läge" (Limp mode?) och därav går fett.

Nu till felkoderna:
Hål Nr 6 (Tändsystem) får jag IBLAND fram 214 (fel i varvtalsgivare) samt 224 (Temperaturmätare felaktig)
Hål Nr 2 (Bränslesystem) 221,232,231 (Lambdareglering fel), 113 (Fel i insprutningsventil) och 123 (Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas)

Den enda som hela tiden återkommer är 123 och 221,232,231(Lambdareglering fel) - vilket jag antar är pga "Limp mode".
Har testat att byta den bakre Tempgivaren och har även mätt upp den samt kontakten till den, Kollat av all jord jag kan hitta också. Även testat byta styrboxen utan resultat. :evil:

Vad ska jag jag byta härnäst? Lambdasonden? förstår inte varför 123 hela tiden kommer upp då?

Hjälp snälla, har försök lösa detta ett tag nu utan att det blir ett skit bättre :-(O) / Tack på förhand Tobias
Senast redigerad av 1 tobbelito7, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199413
Om 1-2-3 kommer tillbaka så är det något som är fel med temp.givaren. Kan vara kabelbrott, skadade kablar o.s.v. Du har väl rätt givare? Den gamla modellen (blå) passar ju också, men funkar inte på 2.4. Den ska vara svart. Får du ordning på temp.givaren så försvinner nog dom andra felkoderna också, det kan mycket väl vara en följd av att temp.givaren inte funkar som den ska. Alla givare till motorstyrningen jordas i skruvarna till bränslerailsen på insuget. Även om kabelskorna ser Ok ut kan det vara glapp kontakt mellan kabel och kabelskorna. Kablarna bör lödas i kabelskorna. Kolla också noga att båda stiften i kontaktstycket till temp.givaren verkligen "trycks på", jag hade det problemet att ena stiften "åkte upp" när jag trycker på kontaktstycket så det blev inte riktig kontakt. Jag fick kränga av gummit och hjälpa till med en liten skruvmejsel, sedan funkade det
av tobbelito7
#1201503
Underbart lennarte! De va dem två jordkablarna som jag missat verkar det som :roll:
Polerade de samt gjorde iorning Tändstiften ( Svarta av kol ) och så var allting LÖST

Tackar så mycket (BE)

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]