Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonfr
#1199141
Hej, har haft problem med bilen ett tag nu och har inte kommit fram till felet ännu. Den går bra kall men direkt den börjar bli varm så hoppar tomgången upp och ner och tillslut dör motorn. När man kör bilen så rycker den förbannat mycket under 2000varv. hade uppskattat hjälp.
har bytt lambda, lmm, tändstift, tändkablar, insprutare, fördelare, tändspole, bränslepump, bränslefilter.
Användarvisningsbild
av Slagmark
#1199435
Medlem i ett år och ännu inte säker på om 88:orna har felkodsläsare eller ej 8) Annars hade jag frågat det direkt.


Jag hade liknande problem på min (finns en trådstart längre bak om '93 B23FD som gick kasst) och bytte ungefär samma bitar som du. Den gick ändå som skit så jag gav till slut upp och lämnade in den på en bra verkstad. Där visade det sig att min splitternya LMM från Biltema hade rasat nästan direkt och hade obefintlig spänning.
Efter att de satt in en ny riktig gick den som en dröm och har gjort sedan dess.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199445
En "riktig" -88 har inte diagnostikbox, förutom 740 GLT med 16V motorn. Den kom i april -88 om jag kommer ihåg rätt. Annars är det bilar tillverkade efter semestern 1988 (benämns -88B) som har denna box. Dessa är egentligen -89-or men men är registrerade före 1/1/89 och heter -88B och dom slipper dom hårdare avgas kraven som gäller för -89 års modell.
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]