Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1198047
245-90

Då tjejens bil gått som en påse nötter ett tag, tog jag idag och bytte insugspackning - men då den fortfarande svajade i tomgång med lmm inkopplad (gick bra med kabeln ur) så testade jag byta till lmm från min 745 - 90,den har annat nummer på slutet. Då gick den som en dröm, aldrig gått så fint.

Åker på skroten, och får 3 st lmm. Ed original bosch nr, med 2 går den som med originalet, svajig tomgång, svarar bra på gas utan belastning men så fort man ska köra går den verkligen som skit. Okörbar. Körbar med sladden ur men luktar soppa som ett as och svartryker. Med den tredje så går den ok, något tveksam vid gaspådrag på låga varv men så fort man kommit över 1500 varv går den bra, ryker inte eller luktar soppa. Vad beror det på? Skroten hade inga lmm med numret som sitter i 740n tyvärr, nästa steg måste ju bli Skaffa en sån om detta ska fortsätta.
#1198123
Blir inte klok, i tjejens satt en 007,i 740n en 016. Enligt vparts ska det va tvärtom. Nån med stenkoll? Ska prova skifta igen å ser hur de blir, att 245an går bäst med 016 vet jag ju redan men köra 740n med 007 har jag inte testat då den redan går fint.
#1198157
245 årsmodell 90 borde ha B230F med LH 2.4. Isåfall ska luftmassemätaren ha slutsiffrorna 016, som Frrla skriver ovan.

Störst chans att hitta en begagnad med rätt nummer är antagligen om du letar på skrotade 940. I princip alla 940 har 016-luftmassemätare, både bilar med sugmotor och turbo. (Det finns några exotiska undantag vad gäller exportmodeller etc, så kolla så numret är rätt.)
#1198303
Ja, jag antar att det helt enkelt suttit fel LMM på bilen sen tidigare. Med 016 som sitter i 740n går den som ett spjut helt enkelt.

Så här står jag med 4 st 007-LMM, (3 bosch och en av nån annan sort från Mekonomen) en 016 och två bilar som vill dela på den.. Närmsta skroten hade inga 016 heller

Tjuvluft nån annanstans är helt uteslutet då allt är kollat, insugspackning bytt och lambda ny osv osv.. Och eftersom den går så bra med 016 finns ingen anledning tro att nåt annat skulle vara fel.

Bilar.. :)
#1198437
Nej, förmodligen ska det vara 016, men tjuvluft kan ha gjort att bilen tidigare gick bra med 007. När du rättade till luftläckorna så hittade du felet med lmm. :D

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]