Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197570
Hej,

Nybliven ägare till en 240 GL automat. En pärla med minimalt med rost och helt original, slaviskt Servad av samma ägare på inköpsställe från start och var 1500e mil fram till nuvarande 31 500. Det jag missade i mina efterforskningar var att den knappt körts dom senaste 4-5 åren, så när jag börjat nyttja den så börjar det ramla in problem.
Bränslemätaren gav upp rätt tidigt, ok jag kör på trip ett tag tänkte jag. Sen var det dags att byta batteri, ok inga konstigheter i med ett nytt. Tittar under huven innan jag ska till svärmor och hämta ved, hmm lite frasiga generatorremmar, jaja det håller väl en trip.....Men gnissel gnissel, sen tänds hela instrumentbrädan, och jag vänder med vedlasset, -värst vad det smattrar under huven, jaha kokar....remmarna all världens väg. Men, inte något värre än att köpa nya på mekonomen och byta kylväska.

Åker på motorvägen och od hoppar plötsligt ur och pilen tänds, forskar lite här på forumet och kommer fram till troligt solenoidproblem (kan slå av och på lampan samt hör relät).
Så långt är jag med och tror jag kan reda ut det hela, men nu har något annat hänt.

Hastighetsmätare, trip och temp funkar plötsligt inte, batterilampan och pilen för od tändes när jag körde. Men sedan dag 2 så funkar det igen och även Bränslemätaren hoppar igång och visar korrekt. Day 3 är jag tillbaka på samma igen, d v s allt utom klockan är dött.

Det jag kunnat se är att när allt är dött, så lyser INGA kontrollampor när jag vrider på tändningen samt att bilen startar med att pilen lyser (od ur).
När den är ok, så lyser ALLA kontrollampor samt att den startar med od i (pilen lyser inte, men problemet med att växla upp till 4an kvarstår).

Så det känns som det här är elektroniskt snarare än givare e t c, även för bränslemätaren. Jag har noterat att en svart kabel i bagagen är isärdragen (jord?) Om det nu kan påverka något.
Det verkar inträffa på mornar när det är fuktigt ute. Nu på eftermiddagen efter ett par timmar i solen är det ok igen.

Blev en uppsats det här, men är det någon som kan ha en uppfattning om vad det kan bero på och har tiden och lust att ge mig lite info/förslag så vore jag väldigt tacksam!

Får be om ursäkt för ev stavfel, stora bokstäver e t c, krångligt att skriva korrekt på plattan!

//Johan W
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]