Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1199006
Skulle jag ge mig på något sådant är en T5:a inte långt borta vol:-)

Finns en del guider på internet om jag inte missminner mig helt. Det är iaf gjort ett antal gånger på 740 vad jag vet. Men de är ju en helt annan bil...
Användarvisningsbild
av Frrla
#1199009
TommyP86 skrev:T5 i 240 är mer jobb, då passar inte en enda grej Bild
finns färdiga motorfästen, tipps på växellådor, spakställ osv, osv att köpa lite här å där.
Annars finns de gott om ritningar man kan bygga efter själv med en svets, rondell, och lite plåt.

Självklart är det en hel del jobb. men att börja riva i torpedplåten å ta ner hela instrumentbrädan osv är inte bara de heller för att klämma i en 16v motor (som är "skitmotor" att krångla dit). man får ju inte ut någonting av det i förhållande i hur mycket jobb det är. då är de lättare å mer givande att turbokonvertera en b21 å ta smällen med besiktningen å slanta fram där istället för att tappa motiveringen med en gammal 16v motor man måste slänga bra många buntar sedlar på iaf om de ska bli något. :wink:
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1199023
M90 passar ändå inte i växellådstunneln på 240, och kapar du till det finns det inte plats för värmepaketet, och på den vägen fortsätter det.
Hellre 16v i just 240.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1199050
Ja nu vet inte jag om man är tvungen att köra med just m90. Kan hända att de blir dyrt med en låda som "passar bättre".

Oavsett är min åsikt i förhållande till jobb och utdelning samt spenderade slantar att det är lätt värt den extra tiden för något SÅ mycket bättre.
Men de är väll tur att alla inte tycker samma, hur skulle världen se ut då? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199055
Frrla skrev:Ja nu vet inte jag om man är tvungen att köra med just m90
M47 håller inte, modeller med B234F motorn har antingen M46 eller Automatlåda. Alternativet är i så fall M45, som ju är samma som M46 fast utan overdriven. Med högre utväxling på bakaxeln, typ 1031 med 3,15 eller 3,31 blir skillnaden inte så stor. Dessa sa finnas på 240, vet dock inte vilka år eller modeller
B234F är en helt underbar motor att köra med. Stark "som bara den" och varvvillig som få. Det är nog den bästa gjutjärnsmotor Volvo gjort.... :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199067
Hittade lite info på en "Garaget sida". Jag har (förmodligen) 3;91 på min 745 med B234F motor, M46 låda och 0,79 i utväxling på overdriven vilket motsvarar 3,12 i utväxling om jag haft en M45 med 1:1 på 4-an. Uppgifterna nedan gäller 240 modeller

3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1199144
lennarte skrev:
Frrla skrev:Ja nu vet inte jag om man är tvungen att köra med just m90
M47 håller inte, modeller med B234F motorn har antingen M46 eller Automatlåda. Alternativet är i så fall M45, som ju är samma som M46 fast utan overdriven. Med högre utväxling på bakaxeln, typ 1031 med 3,15 eller 3,31 blir skillnaden inte så stor. Dessa sa finnas på 240, vet dock inte vilka år eller modeller
B234F är en helt underbar motor att köra med. Stark "som bara den" och varvvillig som få. Det är nog den bästa gjutjärnsmotor Volvo gjort.... :lol:
läste någonstans att man behöver inte alltid ta en volvolåda. någon låda från en annan bil kan tänkas passa. minns inte vilken (orka googla) men de var inte direkt världens superjobb att knöla dit. tror sprängkåpan passade hyfsat och spakstället behövde göras om.

fortfarande mer ork och mindre jobb i en turbokonvertering tex. å 16v drar lika mycket bränsle.

så ska man ändå riva i halva bilen kan man lika gärna riva lite till. småla dit en m90 låda och en t5 motor med 10% extra arbete om inte mindre med tanke på att man inte behöver fabrikera motorfästen osv. är ändå ett mer rakt fram jobb tycker jag.
Detta kan diskuteras till dödagar.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]