Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanbertil
#1197412
Som rubriken lyder så undrar jag om det skulle gå att hinka i en 16ventilare i en 240-90.
Detta är något jag inte har satt mig in i så mycke än, men tycker att det skulle väl funka
att använda kabelstammen som finns men byta boxarna till 16v.
Tacksam för svar och ideer.
Användarvisningsbild
av zamme
#1197888
Jodå det går men det e mycket jobb... jag har gjort det på en -88, vissa givare från b234f kommer inte att passa 240 stammen (olika kontakter) men det e bara o ta dom från b230f motorn, men det e den lätta biten :wink:
Användarvisningsbild
av zamme
#1198404
robinb3rgsten skrev:Vad är de stora problemen då? Att fördelare inte riktigt får plats ser inte jag uaf som nåt jättehinder
Nä den biten va hyfsat lätt, men motorfästena stämmer inte så de får byggas om. Insuget passar inte så det behöver kortas o vinklas lite. Bromsvätskabehållaren flyttas. Höja huven för insuget, om man inte bygger eget insug. Mycket mätningar o justeringar för o få allt o passa.
Det va betydligt svårare än jag trodde.

En bild på mitt resultat som jag byggde för ca 1årsen.
Bild
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1198986
Okej man lär sig hela tiden. Tack för infon i alla fall. När de är så mycket pyssel kan man ju lika gärna stoppa i nästan vad som helst
Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]