Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1199055
Frrla skrev:Ja nu vet inte jag om man är tvungen att köra med just m90
M47 håller inte, modeller med B234F motorn har antingen M46 eller Automatlåda. Alternativet är i så fall M45, som ju är samma som M46 fast utan overdriven. Med högre utväxling på bakaxeln, typ 1031 med 3,15 eller 3,31 blir skillnaden inte så stor. Dessa sa finnas på 240, vet dock inte vilka år eller modeller
B234F är en helt underbar motor att köra med. Stark "som bara den" och varvvillig som få. Det är nog den bästa gjutjärnsmotor Volvo gjort.... :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199067
Hittade lite info på en "Garaget sida". Jag har (förmodligen) 3;91 på min 745 med B234F motor, M46 låda och 0,79 i utväxling på overdriven vilket motsvarar 3,12 i utväxling om jag haft en M45 med 1:1 på 4-an. Uppgifterna nedan gäller 240 modeller

3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1199144
lennarte skrev:
Frrla skrev:Ja nu vet inte jag om man är tvungen att köra med just m90
M47 håller inte, modeller med B234F motorn har antingen M46 eller Automatlåda. Alternativet är i så fall M45, som ju är samma som M46 fast utan overdriven. Med högre utväxling på bakaxeln, typ 1031 med 3,15 eller 3,31 blir skillnaden inte så stor. Dessa sa finnas på 240, vet dock inte vilka år eller modeller
B234F är en helt underbar motor att köra med. Stark "som bara den" och varvvillig som få. Det är nog den bästa gjutjärnsmotor Volvo gjort.... :lol:
läste någonstans att man behöver inte alltid ta en volvolåda. någon låda från en annan bil kan tänkas passa. minns inte vilken (orka googla) men de var inte direkt världens superjobb att knöla dit. tror sprängkåpan passade hyfsat och spakstället behövde göras om.

fortfarande mer ork och mindre jobb i en turbokonvertering tex. å 16v drar lika mycket bränsle.

så ska man ändå riva i halva bilen kan man lika gärna riva lite till. småla dit en m90 låda och en t5 motor med 10% extra arbete om inte mindre med tanke på att man inte behöver fabrikera motorfästen osv. är ändå ett mer rakt fram jobb tycker jag.
Detta kan diskuteras till dödagar.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]