Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1197381
hej

Jag har lite problem med min tongång (B230F) 1988 som är för låg 500 rpm & bilen är svag/kraftlös/trött & efter att kallstarts ventilen slagit ifrån & motorn har fått arbets temperatur så går bilen ojämnt på tongången den hostar till var 4 - 5 sekund & jag har provat med alla möjliga tips & knep från vänliga människor i detta forum i en tidigare tråd......så nu är det bara LMM kvar........Jag har en begagnad liggandes men den är från en 240GL Årsmod 1991........funkar den LMM i min bil

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1197386
robinb3rgsten skrev:Om de sista 3 siffrorna är rätt så funkar det.
okej men är det den övre eller undre raden med siffror som jag ska jämföra med BildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1197415
Allinug skrev:Jämför om den slutar på 016.
okej bra tack för hjälpen BildBild

Mvh
Peter
av Rådlös
#1197418
Lite överflödigt vetande: Ett Bosch-nummer har alltid 10 siffror. Det börjar med en nolla (i alla fall i dom nummer jag har stött på) Efter ett mellanslag kommer nästa siffergrupp med 3 siffror. Nytt mellanslag och 3 siffror igen. Och en gång till med mellanslag och 3 siffror.
Om man skriver på detta sättet med 10 siffror och mellanslagen på rätt ställe så vet t.o.m. Google att det är ett Boschnummer och "styr sig själv" till "Boscharkivet". Sökningen underlättas betydligt.

Nu kan det finnas tillägg ibland till dom 10 siffrorna. Men dom brukar då ett snedstreck emellan. Så här t.ex: 0 XXX YYY ZZZ / ZYXABC. Det finns mer system i det här, men jag vet inte allt om det så vi fördjupar oss inte i det så mycket, men första och andra gruppen med 3 siffror betyder vad för sorts prylar det handlar om. Fördelare t.ex heter 0 231 XXX XXX. Och din LMM heter då
0 280 XXX XXX. Så det finns lite tanke bakom detta. Vi som har några år bakom oss har hört ett uttryck: Tysk Grundlighet. Tyskar ansågs förr vara mycket grundliga och exakta i sitt beteende och handlande. Dom lämnade inget åt slumpen och allt skulle ha en mening. Det gäller fortfarande, i alla fall inom Bosch!
Användarvisningsbild
av maccus
#1197629
Problemet med att motorn är trött & kraftlös......Är nu fixat & löst Yes Yes
Nu går bilen som en Skållad Råtta,

& Orsaken verkar vara att motorn av någon anledning får för lite Luft via det vanliga ordinarie luft insuget i fronten......trots ett helt nytt luftfilter & korrekt montering mystiskt

Mvh
Peter
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]