Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1196876
Nu vet jag varken ut eller in , hoppas någon har en ide om felet . Det började med att kabeln till styrtrycksventilen var av så jag skarvade den och körde lite , sen kollade jag lite närmare under insuget och hittade kablar som var avskalade , så jag skarvade i dom , det var en tjock röd mellan startmotorn och generatorn , en smal röd till generatorn tror jag , en smal svart till oljetrycksgivaren , en blå till tillsatsluftssliden ,en brun till startmotorn , en gul/blå till startmotorn,sen startade inte bilen , då kom jag på att tändkabeln mellan spolen och fördelaren hade jag tagit bort , dit med den igen , men den startar inte ändå , tankpumpen är tyst när man slår på tändningen , jag har bara en testmejsel att kolla med , oljetryckslampan lyser inte på panelen när tändningen är påslagen och när jag kollar med testmejseln så lyser den jättesvagt, vet inte om det har något samband , det sitter en brun och en vit kabel på plus på tändspolen om man slår på tändningen finns det ström på den bruna bara om man tar bort den vita , om man kollar med testmejseln på den vita när den sitter fast så lyser den jättesvagt som nåt spänningsfall och den bruna har ingen spänning alls , det blev mycket hoppas det inte är allt för obegripligt :)
Senast redigerad av 1 ulla245, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1196952
Var alla dom här kablarna du räknar upp avisolerade? Det låter nästan som någon sorts sabotage eller någon annan illgärning. Vad är det för årsmodell på bilen och vilken motortyp? Har kablarna sett ut så där så länge som du har ägt bilen?
av ulla245
#1196995
Ja alla kablar ca 3-4 cm , illgärning av möss i så fall :D det är en 85a så 32 år gamla kablar , det blir ju varmt vid motorblocket , jag vet inte om dom har varit så hela tiden jag haft den , köpte den 2010 , det är rätt trångt under insuget man ser inte så bra , det var när jag skulle kolla om styrtrycksventilen fick någon spänning jag upptäckte det , just den hade gått helt av dom andra var hela men avskalade.
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]