Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
#1194964
Efter att jag bytt koppling så har jag skruvat justeringskruven så långt ut som möjligt och urtrampninglagret ligger då ändå tight mot tryckplattans krans, är detta rätt?

Jag noterar också att jag var tvungen att klämma ihop armen med en c-klämm för att demontera/montera vajern, så är det inte på M46 (tror jag...) men den har också en dragfjäder till armen.

Det finns inte olika längd på kopplingvajer till m46 och m47? I fall jag har fel vajer.
#1195423
Sitter urtrampningslagret rätt på armen?
Det finns vad jag vet bara en vajer till 240, men senare modeller har ingen dragfjäder till kopplingsarmen.
#1195742
lennarte skrev:Sitter urtrampningslagret rätt på armen?
Det finns vad jag vet bara en vajer till 240, men senare modeller har ingen dragfjäder till kopplingsarmen.
Ja det hoppas jag, borde vara ganska svårt att montera fel?

Det vart spänt innan också, antagligen för mycket så jag skruvad den hela vägen bak (vajerns justering).
#1195744
Jag kollade båda mina 240 på adbildelar och vajerlängden 1072 mm stämmer för både m46 och m47.

Men det är normalt att behöva pressa ihop armen med en c-klämma vid montering?

Växlandet går bra iaf känns det som i nuläget.
#1195864
Nu vet jag inte vad du menar med "c-klämma", men pressa ihop något har jag inte gjort någon gång. Däremot händer det ibland att själva kopplingsarmen blir utmattad med åren och kan "böja sig" lite och då räcker inte justeringen till och man kan "fuska" lite med mellanlägg. Antingen vid justeringen vid kopplingskåpan eller vid torpedplåten där vajern går in till pedalen. Om detta är gjort tidigare och man sedan byter armen kan det kanske bli problem att justeringen räcker till

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)

Du har kanske någon dålig bussning i f[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller men[…]