- mån 21 aug 2017, 19:21
#1192962
Jag bytte värmekranen i min 240 pga. problem med läckage i den gamla. När jag satte dit den nya reagerade jag på att en del av den rosa tungan som skall stoppa vattenflödet genom kranen fortfarande var ute när kranen var i öppet läge. Så var det inte på den gamla. Om det gör någon skillnad så borde ju detta innebära sämre värme då flödet in till kupéelementet eventuellt kan bli sämre. Men jag orkade inte åka tillbaka till butiken och byta den (och vänta flera dagar till) och dessutom är det inte superviktigt med maximal värme på en bil som bara rullar sommarhalvåret. Viktigare att det verkligen inte blåser ljummet och att det inte läcker.
När jag satt dit den och justerat vajern så visade det sig att tröttsamt nog att det inte går att få kallt. I varmt läge blir det jättevarmt och i kallt läge ljummet. Feljusterad vajer tänkte jag men när jag tittade på det visade det sig att den inte alls är feljusterad. När reglaget dras till kallt så är kranens arm maximalt stängd. Finns det någonting annat i värmepaketet som reglerar luften. Äldre värmekranar har ju någon termostat men funktionen från den kan väl inte spöka när den är ersatt med en ny kran? Eller är det helt enkelt bara så jävla tröttsamt att jag har fått en defekt kran och att jag får göra om hela jobbet igen?
När jag satt dit den och justerat vajern så visade det sig att tröttsamt nog att det inte går att få kallt. I varmt läge blir det jättevarmt och i kallt läge ljummet. Feljusterad vajer tänkte jag men när jag tittade på det visade det sig att den inte alls är feljusterad. När reglaget dras till kallt så är kranens arm maximalt stängd. Finns det någonting annat i värmepaketet som reglerar luften. Äldre värmekranar har ju någon termostat men funktionen från den kan väl inte spöka när den är ersatt med en ny kran? Eller är det helt enkelt bara så jävla tröttsamt att jag har fått en defekt kran och att jag får göra om hela jobbet igen?