Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tilly
#1192962
Jag bytte värmekranen i min 240 pga. problem med läckage i den gamla. När jag satte dit den nya reagerade jag på att en del av den rosa tungan som skall stoppa vattenflödet genom kranen fortfarande var ute när kranen var i öppet läge. Så var det inte på den gamla. Om det gör någon skillnad så borde ju detta innebära sämre värme då flödet in till kupéelementet eventuellt kan bli sämre. Men jag orkade inte åka tillbaka till butiken och byta den (och vänta flera dagar till) och dessutom är det inte superviktigt med maximal värme på en bil som bara rullar sommarhalvåret. Viktigare att det verkligen inte blåser ljummet och att det inte läcker.

När jag satt dit den och justerat vajern så visade det sig att tröttsamt nog att det inte går att få kallt. I varmt läge blir det jättevarmt och i kallt läge ljummet. Feljusterad vajer tänkte jag men när jag tittade på det visade det sig att den inte alls är feljusterad. När reglaget dras till kallt så är kranens arm maximalt stängd. Finns det någonting annat i värmepaketet som reglerar luften. Äldre värmekranar har ju någon termostat men funktionen från den kan väl inte spöka när den är ersatt med en ny kran? Eller är det helt enkelt bara så jävla tröttsamt att jag har fått en defekt kran och att jag får göra om hela jobbet igen?
#1192980
provade du blåsa i den och öppna/stänga när du hade den ute?

värmepaketet har bara in och ut (ser ut ungefär som en simpel kylare). vattenpumpen cirkulerar ju runt vattnet i blocket och via förbi-passagen under grenröret osv. så de enda som är emellan är just värmekranen.
#1192989
Inget rakt svar på din fråga, men termostaten på dom äldre reglagen hade följande funktion: Antag att du började en lite längre resa norrut i södra Sverige på vintern. Du hittade ett läge på reglaget där du fick behagliga 20°C i kupén. Ju längre norrut du kom på din resa så sjönk yttertemperaturen så att tilluften blev succesivt kallare ju längre norrut du kom. Men då såg den här termostaten till att du fortfarande hade 20°C i kupén. Naturligtvis var det tvärtom i fall du började i det kalla Norrland och körde söderut mot värmen.
En sorts manuell fattigmans-AC. Dock har jag inte sett några uppgifter inom vilka marginaler den här termostaten kunde reglera.
#1194324
Jag bytte kranen för några år sedan, till en nyare (rund) modell, då det inte gick att stänga av värmen. Tyvärr funkade inte heller den...blev gramse och monterade en kulventil på "till-slangen". Detta fungerar.
Det är lite bökigt att slå av och på värmen, då kranen sitter under instrumentbrädan. Detta görs dock typ 2ggr/år, så det är ingen större eftergift.
#1194383
Jag kände lite på slangen nu och den är varm även efter kranen även om värmen är av. Så det är kranen som är problemet helt enkelt, fan också!

kombikummu
Jag har övervägt det alternativet jag också. Det är förmodligen en ganska bra lösning men jag gillar inte riktigt när funktioner som skall fungera inte gör det så jag skall nog försöka igen med en annan kran. Men denna gången skall jag testa skiten redan när jag köper den så man kan returnera den om den inte håller tätt. Den nuvarande måste ju dessutom släppa igenom ganska mycket för att det skall påverka värmen, är det bara en liten rännil som rinner igenom så borde det knappt påverka värmen tycker jag.
#1194397
inbillar mig att de är så att dom nyare kranarna har lite genomsläpp, läste i någon gammal volvoinstruktion eller va de var att man skulle öppna kranen eller låta den vara lite öppen ibland. vet inte om de beror på att kylarvattnet stannar för länge på ett ställe?

jag har också en kulventil på en av mina isbilar då jag var tvungen att sno kranen :D innan dess funderade jag på att förlänga slangarna så man kunde komma åt kulventilen på panelen vid högerknät. men fick ju tag i en jättebillig fungerande kran så :)

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]