Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189282
Är den svetsad kan du bara köra rakt fram, har den lamelldiff. kan du svänga också.... :-O)
Det är inte riktigt sant, men kör du på halt underlag bör du märka om den "strävar" att gå rakt fram, båda hjulen driver alltid samma (spärrad) om den är svetsad. Har du en "riktig" diff.broms så "slirar" den så hjulen kan rulla olika fort när du svänger (som de ska göra). Den svetsade diffrensialen belastar och sliter mycket mer på däck och framförallt drivaxlar, även framdäcken eftersom bilen strävar att försöka gå rakt fram alltid.
av Arne
#1189304
Om du hissar upp bakändan och vrider på ett bakhjul och det andra bakhjulet snurrar i motsatt riktning så har du en "normal" diff, snurrar däremot det andra bakhjulet i samma riktning som hjulet du snurrar på så har du förmodligen lamelldiff.
#1189347
Mange: Jag känner mig hågad att vara språkpolis här. Du har fått en del förklaringar som är helt riktiga, men det är din benämning som jag hänger upp mig på.
Alla bakaxlar (och drivande framaxlar också) är "diffade". Diffade är en slangordsförkortning av differential, differens, som betyder skillnad. Det är så här att hjulen på en drivaxel måste kunna snurra olika fort om bilen skall kunna fungera som det är tänkt. Gör den inte det så blir det som LennartE med flera beskriver. Om man svänger så snurrar ytterhjulet fortare, går längre väg än innerhjulet. Därför måste det kunna vara en skillnad, differential mellan drivhjulen. Dom måste kunna snurra olika om bilen skall gå att köra på vanliga vägar. Alla normala bilar har alltså en "diffad" drivaxel!

Nu finns det emellertid lite avsteg från det här. En bil kan ha en diffbroms eller differentialbroms, som det egentligen heter. Det finns lite olika teknik för detta, men en sådan bil med differentialbroms strävar hela tiden att båda hjulen på drivaxeln skall snurra och driva samtidigt. Men när man svänger finns det en slirkoppling (lamelldiff som Arne skriver) som låter båda hjulen snurra lite olika. Vissa moderna Volvo, om vi räknar 240 modeller som moderna (?) har en automatisk diffbroms som alltid är inkopplad när man startar, men kopplas ur när man kommer upp i 30 - 40 km/tim. Om jag får gissa så skulle jag tro att det är en sådan bakaxel som du eventuellt har och om uppgiftslämnaren är ärlig? Dom bilarna som hade sådan bakaxel såldes i slutet på 80- och början på 90-talet. (Jag har haft en sådan, årsmodell -92)

Sedan finns det en annan variant, men jag tror knappast att det har funnits på vanliga personbilar? I alla fall inte i modern tid. Där heter det diffspärr eller differentialspärr. Den kopplas in och ur med en strömbrytare eller annan styrd manöverreglage, hydraul (?) och den låser bakaxeln helt så att hjulen tvingas att snurra lika. Finns ingen slirkoppling där. Det är alltså 100% driv på båda hjulen samtidigt. Men detta förekommer i stort sett bara på entreprenadfordon, traktorer och terrängfordon och liknande.

Det finns egentligen en tredje variant också, men det hoppas vi att du inte har. Unga pojkar tycker det är "häftigt" att spruta grus och sand med sina bilar (vad nu det skall vara bra för?) Då förekommer det att dom sätter differentialen ur spel i sina bakaxlar och svetsar ihop axlarna, eller egentligen kugghjulen i slutväxeln. Och resultatet av detta beskriver ju LennartE i klartext. Det är alltså ganska dumt att göra så om man vill kunna använda sin bil till det den är avsedd för.

Nu är det så här att unga pojkar lägger sig gärna till med ett språkbruk som dessvärre blir fel. Alla bilar har en differential på drivaxeln, "är diffade". Men det finns som sagt avsteg från detta. Då har dom vanligtvis en diffbroms, automatisk eller styrd med något reglage. Så du skall egentligen leta svar på om du har diffbroms eller inte i din bil. Och betänk att det är viktigt att veta detta. En drivaxel med diffbroms skall ha speciell olja. Där duger inte vanlig bakaxelolja! Häller man i fel olja så kommer man max 100 mil. Sedan har bakaxeln havererat.
#1189404
Bra förklarat "Rådlås, det är ju helt rätt fel ?:-/ uttryckt .
Rådlös skrev:En drivaxel med diffbroms skall ha speciell olja. Där duger inte vanlig bakaxelolja! Häller man i fel olja så kommer man max 100 mil. Sedan har bakaxeln havererat.
Det är inte riktigt sant, bakaxeln havererar inte om man häller i bakaxelolja. Men diff.bromsen slutar efter ett tag att fungera.D.v.s lamellerna i bromsen blir "hala" av fel olja och själva bromsfunktionen i diff.bromsen fungerar då inte. Det är samma sak med moderna motorcyklar som har "blöt" koppling. Dom har samma olja som cirkulerar motor, växellåda och koppling. På äldre motoer (svagare motorer) funkade det med "vanlig" motorolja, men när effekten ökade så ökade kraven på oljan och idag är det inte samma olja i bil och motorcykel motorer
#1189440
volvos slungdiff som sitter i bakaxel kallad 1041 satt original i SE modellerna årsmodell 1992. Denna hade den funktionen som Rådlös beskriver som kopplar ur vid ca 40km/h. Volvo sålde även en diffbroms under 80talet till sugmotorena (som jag inte vet om det är en lamelldiff eller slungdiff). Av nån anledning fick inte dessa monteras på turbo modellerna enl katalogen. 700 serien hade säkert nån form av diffbroms originalmonterat. Att 240 Turbo hade det från fabrik råder lite tvekan om i mina ögon då jag ägt 3 och alla har saknat det. Nog om detta, enklast är att tappa ut oljan och öppna kåpan (sitter med ett tio tal bultar) och kolla. På med ny packning (kostar 50kr ca) och ny fräsch olja då detta gör gott då folk brukar strunta i detta. Jag har alltid använt "80/90" olja. Det finns en uppsjö med eftermarknads diffbromsar som Aussie locker och Torsendiff. Dessa monterar man oftast på bilar med effekt långt över 200hk. För en ovan förare är det kanske svårt att avgöra men jag upplever en svetsad som ryckig/hoppig vid mjukstart och svårt manövrerad vid parkering ex. :lol: Jag ägde för några år sedan en 740 GLT 16v 159hk med svetsad bakaxel och en sen höstkväll när det regnat med dåliga sommardäck i hastigheter över dom lagliga glömde jag av detta körandes på en landsväg. Kom alldeles för fort i en vänsterkurva och bilen fortsatte rakt fram ner i diket trots att jag svängde på ratten. Livsfarligt om man inte är medveten om detta :roll: :roll:
#1189460
Gör man en långsam sväng med fullt rattutslag på torr asfalt med svetsad diff så hoppar bakaxeln fram, det gör den normalt inte med slung eller diffbroms. På min 960 -94 (sista med stel bakaxel) satt en slungdiff och den kunde bete sig likt en svetsad på vintern första svängarna. Den hade också egenheten att om man stämplade vid ett rödljus med torr asfalt stack bilen riktigt bra upp till ca 50 km/h (den gjorde ca 70 på ettan) sedan släppte slungdiffen och den började rita med ett hjul vilket var lite spännande om man inte var beredd på det :twisted:
av Magne
#1189532
Mange: Jag känner mig hågad att vara språkpolis här.
1. MAGNE 2. Lungt jag är ny inom de här och gillar bra förklaringar. :D
Jag var ut och kollade och den är svetsad (S) Hur länge kan man förvänta sig att den håller om man kör som folk? Ser ut att vara bra gjort... Eller iallafall svetsarna är bra (R)

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]