- fre 04 aug 2017, 21:51
#1189347
Mange: Jag känner mig hågad att vara språkpolis här. Du har fått en del förklaringar som är helt riktiga, men det är din benämning som jag hänger upp mig på.
Alla bakaxlar (och drivande framaxlar också) är "diffade". Diffade är en slangordsförkortning av differential, differens, som betyder skillnad. Det är så här att hjulen på en drivaxel måste kunna snurra olika fort om bilen skall kunna fungera som det är tänkt. Gör den inte det så blir det som LennartE med flera beskriver. Om man svänger så snurrar ytterhjulet fortare, går längre väg än innerhjulet. Därför måste det kunna vara en skillnad, differential mellan drivhjulen. Dom måste kunna snurra olika om bilen skall gå att köra på vanliga vägar. Alla normala bilar har alltså en "diffad" drivaxel!
Nu finns det emellertid lite avsteg från det här. En bil kan ha en diffbroms eller differentialbroms, som det egentligen heter. Det finns lite olika teknik för detta, men en sådan bil med differentialbroms strävar hela tiden att båda hjulen på drivaxeln skall snurra och driva samtidigt. Men när man svänger finns det en slirkoppling (lamelldiff som Arne skriver) som låter båda hjulen snurra lite olika. Vissa moderna Volvo, om vi räknar 240 modeller som moderna (?) har en automatisk diffbroms som alltid är inkopplad när man startar, men kopplas ur när man kommer upp i 30 - 40 km/tim. Om jag får gissa så skulle jag tro att det är en sådan bakaxel som du eventuellt har och om uppgiftslämnaren är ärlig? Dom bilarna som hade sådan bakaxel såldes i slutet på 80- och början på 90-talet. (Jag har haft en sådan, årsmodell -92)
Sedan finns det en annan variant, men jag tror knappast att det har funnits på vanliga personbilar? I alla fall inte i modern tid. Där heter det diffspärr eller differentialspärr. Den kopplas in och ur med en strömbrytare eller annan styrd manöverreglage, hydraul (?) och den låser bakaxeln helt så att hjulen tvingas att snurra lika. Finns ingen slirkoppling där. Det är alltså 100% driv på båda hjulen samtidigt. Men detta förekommer i stort sett bara på entreprenadfordon, traktorer och terrängfordon och liknande.
Det finns egentligen en tredje variant också, men det hoppas vi att du inte har. Unga pojkar tycker det är "häftigt" att spruta grus och sand med sina bilar (vad nu det skall vara bra för?) Då förekommer det att dom sätter differentialen ur spel i sina bakaxlar och svetsar ihop axlarna, eller egentligen kugghjulen i slutväxeln. Och resultatet av detta beskriver ju LennartE i klartext. Det är alltså ganska dumt att göra så om man vill kunna använda sin bil till det den är avsedd för.
Nu är det så här att unga pojkar lägger sig gärna till med ett språkbruk som dessvärre blir fel. Alla bilar har en differential på drivaxeln, "är diffade". Men det finns som sagt avsteg från detta. Då har dom vanligtvis en diffbroms, automatisk eller styrd med något reglage. Så du skall egentligen leta svar på om du har diffbroms eller inte i din bil. Och betänk att det är viktigt att veta detta. En drivaxel med diffbroms skall ha speciell olja. Där duger inte vanlig bakaxelolja! Häller man i fel olja så kommer man max 100 mil. Sedan har bakaxeln havererat.