Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1192288
Hmm... Jag har bestämt mig för att föröka hitta en ny differential... Eller är det lättare att byta hela bakaxeln? Den har börjat låta mer å mer å mer :cry: Är det någon som har koll på vad jag ska ha? Alltså, Vilken utväxling är det på den? Glt med B230f å M47 jag har kollat i instruktionsboken och det verkar vara 3,54:1, 3,73:1 eller 3,91:1 Men hur ska jag veta vilken jag ska ha? (H)
#1192300
Lättast är att byta hela bakaxeln. Ska du byta "bara" innehållet måste du byta pinjongen också, och då måste den axeln schimsas in efteråt så den kommer absolut rätt. Har du vajer till hastighetsmätaren bör du ha en axel med samma utväxling om hastighetsmätaren ska visa rätt. Har du elektrisk så sitter givaren i bakaxeln och då måste du ha en axel med samma antal kuggar mot givaren av samma anledning. Har du ABS är det samma givare och samma sak med kugghjulet. Har du 4-växlad växellåda kan det bli lite väl "surrit" av motorljud om du väljer 3,91 annars funkar vilken som
#1192368
lennarte skrev:Lättast är att byta hela bakaxeln. Ska du byta "bara" innehållet måste du byta pinjongen också, och då måste den axeln schimsas in efteråt så den kommer absolut rätt. Har du vajer till hastighetsmätaren bör du ha en axel med samma utväxling om hastighetsmätaren ska visa rätt. Har du elektrisk så sitter givaren i bakaxeln och då måste du ha en axel med samma antal kuggar mot givaren av samma anledning. Har du ABS är det samma givare och samma sak med kugghjulet. Har du 4-växlad växellåda kan det bli lite väl "surrit" av motorljud om du väljer 3,91 annars funkar vilken som


Men man måste inte schimsa om man byter hela axeln rakt av? Eller byta pinjongen? Förutsätter att man hittar en likadan. Man kan inte byta bara själva "klumpen"? Eller blir det besvärligare? Jag har inga avancerade grejar att jobba med. Domkrafter å pallbockar, nån smula bonnförnuft på de ;)
#1192442
Magne skrev:Men man måste inte schimsa om man byter hela axeln rakt av? Eller byta pinjongen? Förutsätter att man hittar en likadan. Man kan inte byta bara själva "klumpen"? Eller blir det besvärligare? Jag har inga avancerade grejar att jobba med. Domkrafter å pallbockar, nån smula bonnförnuft på det
Det är när du öppnar locket bak och byter delarna inuti som man behöver schimsa lagerlägen och pinjongens läge mot kronhjulet. Om man bara byter "klumpen" innanför locket är risken ordentligt stor att del blir oljud från bakaxeln och du måste ha absolut samma utväxling på delarna
av Magne
#1192492
lennarte skrev:
Magne skrev:Men man måste inte schimsa om man byter hela axeln rakt av? Eller byta pinjongen? Förutsätter att man hittar en likadan. Man kan inte byta bara själva "klumpen"? Eller blir det besvärligare? Jag har inga avancerade grejar att jobba med. Domkrafter å pallbockar, nån smula bonnförnuft på det
Det är när du öppnar locket bak och byter delarna inuti som man behöver schimsa lagerlägen och pinjongens läge mot kronhjulet. Om man bara byter "klumpen" innanför locket är risken ordentligt stor att del blir oljud från bakaxeln och du måste ha absolut samma utväxling på delarna
Men man behöver inte schimsa om man byter hela axeln? (Ledsen för många liknande frågor men jag vill vara säker på att jag får det rätt.) (I)
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]