Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1189755
Frrla skrev:Såg att du kört ganska lite med bilen. Sotavlagringar i vv pulsar förbränningsrum osv ställer ju till med en del till slut. Inte minst spikningar.
okej men vad är vv pulsar & hur får man bort sot avlagringar osv osv BildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av Frrla
#1189798
Ett sätt är ju att tanka några liter e85, bränna ut på motorvägen och låta den jobba lite hårdare en timme eller så. Men de kanske inte är jättesmart i ditt läge.
Man kan, om det är mycket avlagringar inne i motorn tippa ut en liter motorolja och slå i diesel, köra en vecka i lungt tempo. Inte att rekommendera dock.
Jag brukar demontera vevhusventilationen delvis (lämnar koppen i blocket) och spruta i veidec clean shot någon dag innan oljebyte. Det kan man även göra rent lmm, gasspjäll, lamdasond mm med. Vet verkstäder som kopplar sprayburken EFTER lmm när motorn är igång på 2500rpm varmkörd motor och duschar in någon sekund åt gången för att bli av med sot, rengör i stort sett hela systemet på det viset. Bäst är såklart att ta del för del. Men man kan komma långt på det sättet
Pulsar är väll hela manicken med återcirkulation av avgaserna. Brukar bli packad med sot tids nog.
Användarvisningsbild
av maccus
#1190061
maccus skrev:
frasse4 skrev:Prova att lossa sladden till knacksensorn och spreja med elektronikspraj
okej ska testa det Bild

Mvh
Peter
Jag kom att tänka på en sak igår kväll Bild........borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget i motor rummet Bild då borde det väl höras spikningar från motorn ??

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190065
maccus skrev:borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget
Det är inte samma belastning på motorn när man "tomgasar". Den kan göra det men då är det något väldigt fel
Användarvisningsbild
av maccus
#1190075
lennarte skrev:
maccus skrev:borde inte motorn även Spika exempelvis på tongången & när man gasar/varvar upp motorn manuellt med Gas reglaget
Det är inte samma belastning på motorn när man "tomgasar". Den kan göra det men då är det något väldigt fel
okej Lennarte
Jag testade med att köra motorn varm & gasa lite från motorrummet men den spikar inte ett dugg vilket är bra ju......sen så hittade jag ett nytt medel från STP en typ av komplett insprutnings/motor rengöring Bild jag funderar på att köpa den här & hälla i tanken på bilen & fylla på med full tank Bild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190094
Jag är lite "allergisk" mot undermedel som problemlösare, men det funkar kanske... :roll: Som skrivits ovan, tanka E85. Upp till 30 % ska inte vara problem, börja motorn gå sämre får du hälla i lite bensin. E85 är ju 85% rengöringsmedel (även för magen....) och E85 är även oktanhöjande. Det kan täta igen bränslefiltret om du har otur, men det gäller STP också. Du får 31 liter E85 för samma peng.....
Jag har (du kanske har läst det) i flera år kört min 745-a med B234F motor på 100% E85 och det funkar kanon. I början var det billigare att köra på etanol, men idag är det nog ganska samma pris per mil. Jag gör det inte för "ekonomin", det kör jag alldeles för lite för. Utan det är för "att det går att göra" och så är det ju (i alla fall lite) miljövänligare. Körde även min förra bil (farsans 144 -72) på 100% E85, men det var mest för att slippa blyersättningsmedel (B20 motorn kräver det). Det funkade så länge jag körde med den
Användarvisningsbild
av maccus
#1190096
lennarte skrev:Jag är lite "allergisk" mot undermedel som problemlösare, men det funkar kanske... :roll: Som skrivits ovan, tanka E85. Upp till 30 % ska inte vara problem, börja motorn gå sämre får du hälla i lite bensin. E85 är ju 85% rengöringsmedel (även för magen....) och E85 är även oktanhöjande. Det kan täta igen bränslefiltret om du har otur, men det gäller STP också. Du får 31 liter E85 för samma peng.....
Jag har (du kanske har läst det) i flera år kört min 745-a med B234F motor på 100% E85 och det funkar kanon. I början var det billigare att köra på etanol, men idag är det nog ganska samma pris per mil. Jag gör det inte för "ekonomin", det kör jag alldeles för lite för. Utan det är för "att det går att göra" och så är det ju (i alla fall lite) miljövänligare. Körde även min förra bil (farsans 144 -72) på 100% E85, men det var mest för att slippa blyersättningsmedel (B20 motorn kräver det). Det funkade så länge jag körde med den
okej men kan jag inte hälla i en vanlig 5 dl K - sprit i en full tank kanske Bild jag får fundera lite på E85 varianten tror jag......Men Du ska ha ett stort tack för dina fina tips Lennarte BildBild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190104
Kul att hjälpa till (om man kan)
Du vet väl vad K-sprit innehåller. Det innehåller sprit, etylalkohol, d.v.s etanol, men till ett dyrare pris än om du tankar E85. K-spriten huvudsakliga uppgift är att blanda sig med vatten. Bensin kan inte det men bensin kan blanda sig men etanol, även om den innehåller vatten.
Från Wikipedia,

Karburatorsprit, K-sprit, kan tillsättas i bensin för att förhindra uppkomst av isproppar [1]. Karburatorsprit har låg fryspunkt men huvudsättet den verkar på är att den blandar sig med (är löslig i) vatten, vilket inte bensin gör. K-sprit blandar sig utmärkt i bensin dessutom. Därför agerar K-spriten i blandningen ungefär som tvätt- och diskmedel gör för fett och vatten. K-spriten gör att vattnet och bensinen inte blir separata så att den förstnämnda kan bilda isproppar.

K-sprit är ett handelsnamn och inte en förkortning av någon kemisk beteckning. K-sprit kan ha olika innehåll, men huvudbeståndsdelen är alltid etylalkohol, dvs etanol. I vissa tillverkares K-sprit är det inblandat t.ex. 1-propanol och 2-propanol, men även andra ingredienser förekommer.


Därför är all bensin idag blandad med 5% etanol, det har talats om att höja inblandningen till 10% som en del länder har (Finland t.ex)
av NilsO
#1190107
maccus skrev:hej
min motor den har börjat spika när jag ligger & kör i jämn fart på motorvägen i 100 km i timmen......på 5 Vxl......ljudet är identiskt med det ljudet som låter när man råkar ha för låg hastighet & en för hög Vxl i en sväng eller i en rondell...
Men på motorvägen i 100 km/h i femman är varvtalet en bra bit över 2000 rpm... har svårt att få ihop hur det skulle kunna låta som när man segdrar motorn på för låg växel. Säkert att det är knackningar?
Användarvisningsbild
av maccus
#1190137
NilsO skrev:
maccus skrev:hej
min motor den har börjat spika när jag ligger & kör i jämn fart på motorvägen i 100 km i timmen......på 5 Vxl......ljudet är identiskt med det ljudet som låter när man råkar ha för låg hastighet & en för hög Vxl i en sväng eller i en rondell...
Men på motorvägen i 100 km/h i femman är varvtalet en bra bit över 2000 rpm... har svårt att få ihop hur det skulle kunna låta som när man segdrar motorn på för låg växel. Säkert att det är knackningar?
NilsO

ja jag är helt säker på att det är Spikar/Knackningar & ljudet är identiskt med hur det låter när man segdrar motorn på en för hög Vxl

Mvh
Peter

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]