Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1189043
hej

min motor den har börjat spika när jag ligger & kör i jämn fart på motorvägen i 100 km i timmen......på 5 Vxl......ljudet är identiskt med det ljudet som låter när man råkar ha för låg hastighet & en för hög Vxl i en sväng eller i en rondell...... någon som har en teori om vad som är problemet......& ventilspelet är nyligen kontrollerat......

Tack på förhand


Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189073
Vad är det för årsmodell?? Styrsystemet skiljer på före eller efter semestern 1988 (-88A eller -88B) Tidigare modeller kan du sänka tändningen manuellt, på senare kan du "ta ut" felkoden. Normalt ska dom inte kunna spika, det sitter en "knacksensor" som känner av detta och ska sänka tändningen automatiskt (eller öka bränslemängden) för att undvika det
Användarvisningsbild
av maccus
#1189076
motorn är en tidig Årsmod av 1988 B230F........så vad är felet tror du Lennarte......är tändningen för högt ställd eller är det knacksensorn som har gått sönder ??

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189151
Ja, oftast är det att den är för högt/för tidig ställd. Det kan bero på några olika saker, men kolla först hur tändläget är. Skall vara 12° FÖD på tomgång (c:a 900 varv) med stroboskop lampa
Användarvisningsbild
av maccus
#1189186
lennarte skrev:Ja, oftast är det att den är för högt/för tidig ställd. Det kan bero på några olika saker, men kolla först hur tändläget är. Skall vara 12° FÖD på tomgång (c:a 900 varv) med stroboskop lampa
okej jag får lämna in bilen på en verkstad då......eftersom att jag har ingen stroboskop lampa & jag har aldrig gjort detta här förut själv.......ja brukar få hjälp av en God vän med sånt......Men Jag glömde att berätta en annan sak lennarte......Tongången har ändrat sig utan orsak den ligger på ca 500 varv med varm motor........& som jag har förstått så justeras Tongången automatiskt via insprutnings systemets signaler & övriga givare & Tongången låg tidigare på ca 800 - 900 rpm & jag har absolut inte rört på något som sköter insprutningen......

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189245
Om knacksensorn slutar fungera så ska systemet sänka tändningen och då kan nog tomgången sjunka något. Detta ska ju justeras automatiskt men tomgångsmotorn...... Kolla hur tändningen står och kolla knacksensorn att den sitter på plats, att kablarna sitter i och att det ser "fräscht" ut. Den sitter i motorblocket uppe under insugnlngsröret ungefär vid 3-ans cylinder
Användarvisningsbild
av maccus
#1189297
lennarte skrev:Om knacksensorn slutar fungera så ska systemet sänka tändningen och då kan nog tomgången sjunka något. Detta ska ju justeras automatiskt men tomgångsmotorn...... Kolla hur tändningen står och kolla knacksensorn att den sitter på plats, att kablarna sitter i och att det ser "fräscht" ut. Den sitter i motorblocket uppe under insugnlngsröret ungefär vid 3-ans cylinder
okej bra då ska jag göra det i helgen Bild Bild

Tack för hjälpen med min fråga

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1189639
maccus skrev:
lennarte skrev:Om knacksensorn slutar fungera så ska systemet sänka tändningen och då kan nog tomgången sjunka något. Detta ska ju justeras automatiskt men tomgångsmotorn...... Kolla hur tändningen står och kolla knacksensorn att den sitter på plats, att kablarna sitter i och att det ser "fräscht" ut. Den sitter i motorblocket uppe under insugnlngsröret ungefär vid 3-ans cylinder
okej bra då ska jag göra det i helgen Bild Bild

Tack för hjälpen med min fråga

Mvh
Peter
tändningen ligger på typ ca 13 grader dvs om jag har läst av den rätt nu......Jag kan filma lite ner på grad skivan när jag lyser med stroboskåp lampan så kan du se exakt hur det ser ut

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av frasse4
#1189644
Prova att lossa sladden till knacksensorn och spreja med elektronikspraj
Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]