Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1194648
NilsO skrev:Om det krävs särskild varmkörning för att klara avgasprovet så är det något fel. Det gäller både bilar utan katalysator (B23E) och med katalysator.

På förgasarmotorer är de ju ibland snälla och justerar CO-halten, men det gör de kanske inte om det är insprutning. På B23E kan man ju justera, till skillnad från på bilar med lambdareglering och katalysator.
Ja bmwn va nog katterna tack och godnatt in på sista värsen sen länge nog tillbaka med tanke på att den svalde 4L motorolja å kasta ut de i avgassystemet. Blårök en vecka efter ja fyllt på och fixa vv. Så inte så konstigt i de fallet kanske. Men även innan visade den samma tendenser. Läste på om detta och det beror till stor del att katterna var monterade så långt bak eftersom det är en vassare bil blir katterna för heta annars. Till skillnad från en 240 tog motorn 6,5 liter olja och mycket mer kylarvatten än 240. Så att värma upp allt kostade. Kortkörningar och stadskörning drack den 2,6liter milen medan långkörning snittade 0,75 även om man låg på lite.

Mätte hos bilmek som har mätare och ingen bil har då visat godkänt nyare som gammal modell.
Till å börja med hinner inte katten få upp värmen förens efter ett par kilometers körning. Kanske kvittar med katten på en 240 som har snälla gränsvärden iaf.
Sen på en 33år gammal 23e är de inte säkert att alla bimetallfjädrar osv hinner med att justera in sig i tid osv. Har 2 andra b23e å ena går snålt under uppvärmningsfasen och den andra går fett vilket märks väl. Men när de körts en bit så normaliseras det och båda går fint.
Denna som blev underkänd nu går bra hela tiden och märks aldrig att den får för mycket eller för lite någon gång. Jättefina ljusljusbruna stift med lite mörkare ytterkant.
#1195821
erikn skrev:
maccus skrev:
NilsO skrev:Katalysatorn det pyser ut lite avgaser där......
Och in luft. Vilket gör att du får för mycket syre där du mäter (Lambda högt) längst bak på avgasröret.
tack för svaret Nils0

Jag har fått höra att mätvärdena var ett mått på om bilens bränsle/luftblandning var fet/magert inställd......

Mvh
Peter
#1195915
Så är det OM avgassystemet är tätt. Är det inte det så läcker det in luft och blandas med avgaserna så att mätvärdena blir fel. Min bil fick konstiga värden, sedan när de lyfte upp den så hittade han ett flertal hål på röret efter sista dämparen. I protokollet stod det att avgasvärden ej mätta pga trasigt avgassystem. Återbesök blev det på den.
#1195930
erikn skrev:Så är det OM avgassystemet är tätt. Är det inte det så läcker det in luft och blandas med avgaserna så att mätvärdena blir fel. Min bil fick konstiga värden, sedan när de lyfte upp den så hittade han ett flertal hål på röret efter sista dämparen. I protokollet stod det att avgasvärden ej mätta pga trasigt avgassystem. Återbesök blev det på den.
okej det är alltid tråkigt med en retur match hos bil besiktningen Bild......

Mvh
Peter

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]