Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1187706
CO är förkortning på kolmonoxid som är en mycket giftig, färg och luktlös gas och tyder på ofullständig förbränning (fet blandning)
HC är är oförbrända kolväten (kolväte är bränslet i tanken) som inte har förbränts och kan hänga ihop med hög CO, men även gammal motorolja och liknande kan ge högt HC (och även CO)
Lambdavärdet är ett mått på hur effektiv förbränningen är. Optimalt är 1, men ett högre värde tyder på mager blandning. I ditt fall kanske det kan tyda på läck i avgasröret eftersom CO och HC är lite högt. Nu är dina värden godkända så så det är inget du behöver göra, men en vanlig service med tändstift och byta olja och filter (även luftfilter) kan göra att dina CO och HC-värden sjunker.
Kopierat från sidan "Schmoyoho" länkar till

Variationsområde för avgasvärden

MED KATALYSATOR
CO 0,05% till 0,5%
HC 5 ppm till 30 ppm
LAMBDA 0,97 till 1,03


Här ser man att dina värden ligger i överkanten, men som sagt inget att "oroa sig över"
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1187708
Så länge bilen är godkänd – vilket den ju var i det här fallet – så säger värdena på besiktningsprotokollet inte så mycket. De beror mer på slumpen än hur motorn och katalysatorn faktiskt mår. (T ex om avgasprovet togs före eller efter att bilen just körts på bromsprovaren, etc.)
#1187709
lennarte skrev:CO är förkortning på kolmonoxid som är en mycket giftig, färg och luktlös gas och tyder på ofullständig förbränning (fet blandning)
HC är är oförbrända kolväten (kolväte är bränslet i tanken) som inte har förbränts och kan hänga ihop med hög CO, men även gammal motorolja och liknande kan ge högt HC (och även CO)
Lambdavärdet är ett mått på hur effektiv förbränningen är. Optimalt är 1, men ett högre värde tyder på mager blandning. I ditt fall kanske det kan tyda på läck i avgasröret eftersom CO och HC är lite högt. Nu är dina värden godkända så så det är inget du behöver göra, men en vanlig service med tändstift och byta olja och filter (även luftfilter) kan göra att dina CO och HC-värden sjunker.
Kopierat från sidan "Schmoyoho" länkar till

Variationsområde för avgasvärden

MED KATALYSATOR
CO 0,05% till 0,5%
HC 5 ppm till 30 ppm
LAMBDA 0,97 till 1,03


Här ser man att dina värden ligger i överkanten, men som sagt inget att "oroa sig över"
Lennarte tack för en riktigt bra förklaring Bild

Mvh
Peter
#1194016
fick hög co på min helt original b23e nyligen å tvivlar att den ens va varm när de mättes upp. kunde själv inte närvara men har en stark indikation på att bilen var körd raka vägen till besiktningen hemifrån. 2km max dit ner. sen deras provrunda på 300m innan testet gjordes. då var den inne på besiktningen ca 25-30 minuter också då de va extra noga av någon anledning. kanske för att bilen är så pass fin?

ja ville väll mest bara påpeka det att bilen måste vara varmkörd också. samma gällde min bmw. fick be dem ta en längre tur och bränna ur den ordentligt för den skulle bli godkänd.
#1194116
Om det krävs särskild varmkörning för att klara avgasprovet så är det något fel. Det gäller både bilar utan katalysator (B23E) och med katalysator.

På förgasarmotorer är de ju ibland snälla och justerar CO-halten, men det gör de kanske inte om det är insprutning. På B23E kan man ju justera, till skillnad från på bilar med lambdareglering och katalysator.
#1194122
NilsO skrev:Om det krävs särskild varmkörning för att klara avgasprovet så är det något fel. Det gäller både bilar utan katalysator (B23E) och med katalysator.

På förgasarmotorer är de ju ibland snälla och justerar CO-halten, men det gör de kanske inte om det är insprutning. På B23E kan man ju justera, till skillnad från på bilar med lambdareglering och katalysator.
jag minns inte riktigt hur besiktnings killen gjorde.......Men Jag körde hemifrån till besiktningen en sträcka på ca 10 - 12 km & sedan så stod bilen parkerad i 10 minuter utanför innan han tog bilen & körde runt byggnaden till infarten & där så kopplade han in Co mätningen & rullade fram till broms provet....... så motorn hade nog rätt arbets temperatur........& sen så är det inte helt 100 % tätt i den sista rör skarven som man pressar på röret till Katalysatorn det pyser ut lite avgaser där......

Mvh
Peter
#1194260
maccus skrev:
NilsO skrev:Katalysatorn det pyser ut lite avgaser där......
Och in luft. Vilket gör att du får för mycket syre där du mäter (Lambda högt) längst bak på avgasröret.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]