Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1187503
hej
Jag har fått tag på Volvos original Turbofälgar av en God vän.....Men Problemet är bara att dom hade legat ett bra tag i ett kallt utrymme & när en polare till mig som har en däcksfirma skulle sätta på nya däck på fälgarna så var dom fyllda med en del vatten.......så att aluminium fälgarna har ergat en del på insidan BildBild (se bifogad bild) så hur ska jag få bort detta här nu längst med inner kanterna så att det blir bra tätt.......Jag har kört med en stålborste men det blir inte riktigt bra......Bild

Mvh
Peter
#1187511
Du har ett jättejobb framför dig! Autosol brukar hjälpa på oxiderad aluminium. Det finns lågvarviga polermaskiner, men frågan är om du kommer åt överallt med en sådan? Du skall hursomhelst inte ha någon maskin eller verktyg med skärande/slipande effekt.
Kolla upp sedan om det finns något fungerande skydd att lägga utanpå ytan, båtvax eller liknande? Och med vax menar jag t.ex sådant här: https://www.seasea.se/batvard/rengoring ... ogglansvax
OBS! Bara ett exempel. Det finns flera andra produkter/fabrikat. Men välj inte något flytande "latmansvax".
#1187519
Rådlös skrev:Du har ett jättejobb framför dig! Autosol brukar hjälpa på oxiderad aluminium. Det finns lågvarviga polermaskiner, men frågan är om du kommer åt överallt med en sådan? Du skall hursomhelst inte ha någon maskin eller verktyg med skärande/slipande effekt.
Kolla upp sedan om det finns något fungerande skydd att lägga utanpå ytan, båtvax eller liknande? Och med vax menar jag t.ex sådant här: https://www.seasea.se/batvard/rengoring ... ogglansvax
OBS! Bara ett exempel. Det finns flera andra produkter/fabrikat. Men välj inte något flytande "latmansvax".
tack för ditt svar Rådlös Bild men vad har Autosol för effekt på detta här problemet ?? & kan man inte lösa detta problemet med att slipa ner ytan & sedan lägga in en innerslang i däcken......eller vad tror du ??

Mvh
Peter
#1187535
Jag köpte för några år sedan original fälgar till min 740 GLT 16V som också såg ganska bedrövliga ut. Jag har en Kärcher högtryckstvätt som jag har en tillsats så jag kan blästra med sand genom vattentrycket. Sedan grundade jag med alu.grund på spray och sprutspackel på det. Det blev ganska mycket slipning (både utsida, insida och "din" sida). Efter aluminiumbronze och klarlack blev dom som nya, kört med dom 4 vintrar och dom ser fortfarande bra ut. Man ser inte skillnad på dom jag "gjort i ordning" och dom som är original, det är samma färg. Köpte allt på Biltema.
#1187569
lennarte skrev:Jag köpte för några år sedan original fälgar till min 740 GLT 16V som också såg ganska bedrövliga ut. Jag har en Kärcher högtryckstvätt som jag har en tillsats så jag kan blästra med sand genom vattentrycket. Sedan grundade jag med alu.grund på spray och sprutspackel på det. Det blev ganska mycket slipning (både utsida, insida och "din" sida). Efter aluminiumbronze och klarlack blev dom som nya, kört med dom 4 vintrar och dom ser fortfarande bra ut. Man ser inte skillnad på dom jag "gjort i ordning" och dom som är original, det är samma färg. Köpte allt på Biltema.
okej tack Lennart ja en blästring hade varit helt perfekt ju Bild jag har en punkt bläster i garaget med lite olika munstycken...... Bild

Mvh
Peter
#1187576
Ska du "bara" blästring kanten där däcken ska täta funkar det kanske me punkt bäster är nog i klenaste laget. Våtblästern jag använde funkade kanon, det dammar ju ingenting. Nu hade jag redan grejerna så dom kostade inget extra, jag provade faktiskt med torrbläster först men gav upp. Denna har jag + en 140 bar högtryckstvätt
https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/ ... 87920.html
Har även en stor kompressor 500 min/l och en sådan här torrbläster
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... t=c&ictx=1
#1187579
lennarte skrev:Ska du "bara" blästring kanten där däcken ska täta funkar det kanske me punkt bäster är nog i klenaste laget. Våtblästern jag använde funkade kanon, det dammar ju ingenting. Nu hade jag redan grejerna så dom kostade inget extra, jag provade faktiskt med torrbläster först men gav upp. Denna har jag + en 140 bar högtryckstvätt
https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/ ... 87920.html
Har även en stor kompressor 500 min/l och en sådan här torrbläster
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... t=c&ictx=1
okej jag ska bara fixa så att det tätar runt kanten mellan däck & fälg det räcker för mig Bild

Mvh
Peter
#1187668
"Tack för ditt svar Rådlös men vad har Autosol för effekt på detta här problemet ??"

Autosol fungerar på aluminium som kopparputsmedlet Häxan på oxiderad koppar. Det vill säga: Man får en näst intill spegelblank yta på en oxiderad och angripen yta. Prova Autosol på en liten yta och bedöm själv.
#1187671
Absolut jag ska Prova ditt tips senare idag ......Problemet är bara att det är jävligt ergat nästan som ett väldigt grovt sandpapper storlek 20 - 30 i kornstorlek.......det viktigaste är att det blir helt tätt mellan däck & fälg kantens insida så att det inte läcker ut någon luft......sen om själva fälgen är ful på mitten det gör inget för det syns ju inte när själva Däcket är På

Mvh
Peter

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]