Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1187849
Spiken11 skrev:Jag hällde idag en kanna med vatten i friskluftintaget på båda sidor. Vattnet kom ut på två ställen ur tröskeln, dränaget verkar alltså fungera. Det kom inte heller något vatten in i kupèn då. Ska se nästa vecka efter vindrutebyte, om problemet försvinner.
BildBild

Mvh
Peter
av Rådlös
#1187858
Jag kan tillägga i sammanhanget att åtminstone förr, fanns det en kåpa att sätta över luftintaget på 240-serien. Dom kanske finns ännu? Den torde hindra t.ex att det kommer för mycket vatten vid ett skyfall när bilen står stilla. Även smältvatten från snö torde "bromsas upp" en del.
Kåpan var av lite "halvmjuk" plast och gick att spraylacka i bilens färg. Den snäpptes enkelt fast med hakar så det var inga skruvar. Till den här var det ett filter av något syntetfibermaterial. Men det var mycket större än kåpan, så jag satte aldrig dit det. Antingen skulle det vara "för stort" och fult, antar jag (?) eller så var det någon felleverans? Jag köpte detta i en Volvobutik. Om filtret hade monterats så skulle det effektivt förhindrat löv och tallbarr att ramla ner i luftintaget. Och som sagt, en del vatten hade inte runnit igenom bilen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]