Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spiken11
#1187150
Hej!

Jag är sedan några månader tillbaka ägare till en mycket välbehållen Volvo 240 Gl. Bilen har endast haft en ägare före mig, gått endast 11´mil och har mycket lite rost. Efter att den har haft en del fel med elsystemet pga. att den har stått mycket länge, går den numera riktig fint.

Den har tidigare mest stått under tak, men sedan ca. en vecka tillbaka har den körts och stod ute. Vi har haft väldigt mycket regn senaste dagarna och jag har problem med inträngande vatten på passargersidan. Det droppar ner till höger bakom handsfacket, kommer alltså inte ifrån dörren, tröskeln etc.. Jag misstänker att antingen tätningen av vindrutan är otät, eller att avloppet till ventilationsingången nedanför vindrutan är igensatt. Jag ser inget som helst vatten på insidan av vindrutan.

Någon som har haft liknande problem? Det händer både när jag kör bilen och när den står parkerat. Det kommer in så pass mycket vatten, att gummimattan är halv full efter tre timmars regnande.

Tacksamt för hjälpande svar.
Användarvisningsbild
av maccus
#1187663
Gå till en Riktigt bra Bilglas firma & be dom kolla på Problemet...... Dränerings slangarna dom kan du ju kontrollera själv........sen så kan du ju även Plocka bort lite paneler nere vid golvet & under handskfacket & kolla upp om du ser något konstigt.......


Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av maccus
#1187674
Spiken11 skrev:Vindrutan ska bytas nästa vecka, ska se om det då slitar att komma in vatten. Var kommer dräneringsslangarna ut? Jag hittar den inte.
dom sitter någonstans i karrosen vid framskärmen jag vet inte exakt var......men häll i lite vatten genom gallret så ser du vart det rinner ut någonstans under bilen...... Men minns jag inte helt fel nu så ska vattnet komma ut i området runt dom främre stänkskydden/framskärmen......du får prova dig fram lite Bild

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1187675
maccus skrev:
Spiken11 skrev:Vindrutan ska bytas nästa vecka, ska se om det då slitar att komma in vatten. Var kommer dräneringsslangarna ut? Jag hittar den inte.
dom sitter någonstans i karrosen vid framskärmen jag vet inte exakt var......men häll i lite vatten genom gallret så ser du vart det rinner ut någonstans under bilen...... Men minns jag inte helt fel nu så ska vattnet komma ut i området runt dom främre stänkskydden/framskärmen......du får prova dig fram lite
På 740 är det så, men på tidigare 240 sitter det en slang i botten på värmepaketet (också??) som "mynnar ut" i kardantunneln ovanför sprängkåpan. vet ej om det är samma på senare 240. Men "rent teoretiskt" borde där vara en avrinning på var sida under "gallret" framför vindrutan
Användarvisningsbild
av Moller
#1187688
Ett annat tips är att kolla kromlisten ( om du nu har en sådan) som sitter på dropplisten.
Den går ner på a-stolpen och är in vecken mellan a-stolpen och dörren, där sitter en plastnit som håller fast kromlisten. Där läckte det in på min 89:a.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
av maccus
#1187728
Spiken11 skrev:Vindrutan ska bytas nästa vecka, ska se om det då slitar att komma in vatten. Var kommer dräneringsslangarna ut? Jag hittar den inte.
Vatten som rinner in genom friskluftsintaget vid vindrutan passerar A-stolpen och ner i tröskeln för att sedan rinna ut genom dräneringshålen

Mvh
Peter
av Spiken11
#1187835
Jag hällde idag en kanna med vatten i friskluftintaget på båda sidor. Vattnet kom ut på två ställen ur tröskeln, dränaget verkar alltså fungera. Det kom inte heller något vatten in i kupèn då. Ska se nästa vecka efter vindrutebyte, om problemet försvinner.
av Spiken11
#1187836
Jag hällde idag en kanna med vatten i friskluftintaget på båda sidor. Vattnet kom ut på två ställen ur tröskeln, dränaget verkar alltså fungera. Det kom inte heller något vatten in i kupèn då. Ska se nästa vecka efter vindrutebyte, om problemet försvinner.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]