- fre 21 jul 2017, 05:22
#1186401
B21A, brytarlöst, SU HIF 6 förgasare med tomgångsventil.
Problem: grundinställt förgasaren då jag "skruvade bort" mig när jag skulle ställa tomgången...
Har för fet blandning så stiften sotar igen och motorn eftertänder ganska rejält efter körning (10-15 sek...)
Har hällt i en flaska STP rengöringsvätska (+ en flaska av Biltemas motsvarighet) i tanken (60 liter) och nu ser stiften ut som på bilderna.
Har provat att byta till NKG BP7ES (ett steg kallare stift än rekommenderat BP6ES) för att minska eftertändningsproblemet men det hjälpte inte så mycket...
Antar att jag behöver göra en ordentlig inställning av blandningen och även titta över tändinställningen (har nyss bytt kamremmen)...?
Då motorn sitter i en VW Transporter T3 (husbil) så bryr sig besiktningen inte om CO-halten i.o.m. att bilen väger över 2500 kg - då mäter de inte CO så jag kan "skita ner" hur mycket jag vill
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Problem: grundinställt förgasaren då jag "skruvade bort" mig när jag skulle ställa tomgången...
Har för fet blandning så stiften sotar igen och motorn eftertänder ganska rejält efter körning (10-15 sek...)
Har hällt i en flaska STP rengöringsvätska (+ en flaska av Biltemas motsvarighet) i tanken (60 liter) och nu ser stiften ut som på bilderna.
Har provat att byta till NKG BP7ES (ett steg kallare stift än rekommenderat BP6ES) för att minska eftertändningsproblemet men det hjälpte inte så mycket...
Antar att jag behöver göra en ordentlig inställning av blandningen och även titta över tändinställningen (har nyss bytt kamremmen)...?
Då motorn sitter i en VW Transporter T3 (husbil) så bryr sig besiktningen inte om CO-halten i.o.m. att bilen väger över 2500 kg - då mäter de inte CO så jag kan "skita ner" hur mycket jag vill
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Kör: Citroen C4 Picasso -14, Citroen XM Pick-up -95 (hemmabyggd), Husbil Volkswagen Karmann Gipsy -90 (med B21A motor...!)