Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FordPrefect
#1186401
B21A, brytarlöst, SU HIF 6 förgasare med tomgångsventil.

Problem: grundinställt förgasaren då jag "skruvade bort" mig när jag skulle ställa tomgången...

Har för fet blandning så stiften sotar igen och motorn eftertänder ganska rejält efter körning (10-15 sek...)

Har hällt i en flaska STP rengöringsvätska (+ en flaska av Biltemas motsvarighet) i tanken (60 liter) och nu ser stiften ut som på bilderna.

Har provat att byta till NKG BP7ES (ett steg kallare stift än rekommenderat BP6ES) för att minska eftertändningsproblemet men det hjälpte inte så mycket...

Antar att jag behöver göra en ordentlig inställning av blandningen och även titta över tändinställningen (har nyss bytt kamremmen)...?

Då motorn sitter i en VW Transporter T3 (husbil) så bryr sig besiktningen inte om CO-halten i.o.m. att bilen väger över 2500 kg - då mäter de inte CO så jag kan "skita ner" hur mycket jag vill :-)BildBild

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
av rid54
#1186416
Tomgångsinställningen bör inte påverka så mycket på blandningen under last, förgasaren har ju i princip ett variabelt huvudmunstycke som styrs av vakuumkolven. Om det blir sotigt kan du vara tvungen att gå på hur det munstycket är inställt och kontrollera om det eller nålen är slitna. Om kolven kärvar kan det också påverka blandningen. Stiften ser inte så himla sotiga ut i mina ögon, egentligen. Glödtändningar kan tyvärr också skapas av sot och annat inuti förbränningsrummen (på ventiler, kolvtopp etc), så det är inte en universalfix att "ha rätt tändstift". Ju kallare stiften är, desto sotigare kan de bli, men mycket beror också på körstilen.
av Henke3
#1186421
i en tidigare tråd visar du en bild på förgasare o insug, du har insug med magnetventil som måste öppna för att du skall få till tomgången och stänga helt då strömmen bryts för att förhindra glödtändning. Samtidigt visade bilden att du har vanlig tomgångsskruv och den var långt nerskruvad. Fungerar luftkanalen till magnetventilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186423
Största felkällan till glödtändning på dessa motorer är tomgången, framför allt att den elektriska ventilen för tomgången inte fungerar som den ska och att man då justerar på skruven till gasspjället. När du tar bort kabeln på elkontakten ska motorn stanna, eller gå ner ordentligt i varv. Då fungerar elventilen, och motorn glödtänder inte. Tomgångsvarvet ska ligga på c:a 800 -900 varv, gärna så lågt som möjligt. Finns det en sådan ventil så ska gasspjället vara stängt och justeras mot stoppet på samma sätt som på en insprutningsmotor. Sedan justerar man blandningen med skruven på sidan (CO skruven) och varvtalet med skruven i insuget framför förgasaren. Skruven till gasspjället ska aldrig användas för tomgångsinställning. Blandningsskruven på sidan brukar inte fungera när nålen börjar bli sliten, då kan man prova att flytta ner nålen en liten bit och se till att kolven bottnar och inte kärvar.
Tändstiften ser väl hyfsat bra ut. Vilka stift är det på bilderna, BP6 eller BP7? Och hur mycket har du kört med dom?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186483
Här se du en sprängskiss på HIF 6. Numer 9 är den skruv jag menar "sitter på sidan". Med den justerar du munstycket uppåt och neråt, du justerar alltså inte bara för tomgången utan hela bränslemängden. När nål (viktigt med rätt nål) och munstycke blir slitet så räcker inte justeringen till längre och då får man byta. Eller prova att sänka nålen som jag skrev innan
http://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-552-633
Är det problem så ring dom (Misab) du kanske inte ska ha samma nål som i en personbil som i en lätt lastbil
#1187421
Hej och tack för era inspel.

Har varit på semester i Danmark med eftertändande motor - gissa om man väckte muntra miner på campingen när man stängde av motorn som sedan fortsatte att gå ett bra tag efteråt :-D

Har snackat med en bekant som har jobbat på Bilia som skall hjälpa mig att få ordning på motorn.

Återkommer längre fram med resultat.


Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]