Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1186149
Hej,

Har en 360 -87 som vid två tillfällen varit kinkig med att starta. Första gången var när jag skulle starta den för första gången på 3-4 månader när den stått utomhus. Hade igång den i en minut lite tidigare när jag testade några elektronikgrejer och då startade den utan protest. När jag ställt på och skulle köra bilen några dagar senare fick jag gnugga på starten väldigt väldigt länge innan den hoppade igång, men det gjorde den till sist.

Efter det har jag kört med den en del och den har funkat som den ska tills igår när jag blev ståendes på Ica. Skillnaden är att motorn var varmkörd då och att bilen startade som vanligt men dog efter 10-15 s och inte ville starta igen. Min enda observation är att jag ville inbilla mig tycka treans tändkabel kändes lös på stiftet och att det var en del oxid på "kontakten" på stiftets ände. Pillade en del i kablarna utan resultat men turligt nog gick den igång lite senare, lägligt tills att batteriet var på gränsen att ladda ur sig.

Någon som har någon bra idé om vad jag bör kolla? Lite osäker på motorbeteckningen, om det är E eller F, men det jag minns är att det ska vara elektronisk insprutning. Renix-tändning om jag minns rätt. Hade bensin i tanken båda gångerna också, helt säker på det. Edit: B200F har jag skrivit i mina gamla trådar om bilen.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1186193
I min värld så betyder E en motor med K-Jet insprutning. (Styrelektroniken kan naturligtvis vara något annat, Renix som du säger?) men inte med självklarhet Lambdasond och katalysatorrening. I dom fall det förekommer så var det frivilligt tillval eller önskemål från kunden när bilen levererades första gången.
En F-motor skall ha Lambdasond och katalysatorrening. Där heter insprutningssystem LH 2.2 eller LH 2.4. Här kan man nog gå på årgångar också. LH 2.2 kom väl 1987, tror jag? Före det var det K-Jet.
LH 2.4 kom vid halvårsskiftet 1988. LH 2.4 känns bl.a igen på att dom har diagnostikbox. Det fanns inte i LH 2.2. Och än mindre i K-Jet. Ett annat bra kännetecken är att LH 2.2 hade Hallgivare i fördelaren. LH 2.4 hade Vevaxelgivare. Till den som undrar, dom gör samma jobb men med lite olika teknik. Dom förekommer aldrig båda två på samma motor! Frågan har ställts här tidigare, men som sagt, aldrig båda på samma motor!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186231
På 360 finns ett annat L-Jetronic också, mer likt det Opel bl.a hade vid denna tid. Då var det ingen LMM utan en LMM... ?:-/ ??:-/
Det satt alltså inte en Luft Massa mätare utan en Luft Mängd Mätare. Denna insprutning heter (tror jag) LE-Jetronic och fanns både med och utan kaktalysator. Svärmor hade en -88 360 med detta system med kat och Renix töndsystem, så jag har jobbat lite med det. Det finns bl.a en Termotidgivare som på K-Jet., men i övrigt mer likt LH-Jet.
av Schmoyoho
#1186233
Jag /tror/ att jag saknar har katalysator men inte alls säker. Har för mig att det sitter en burk precis efter grenröret, men det kanske är en ljuddämpare? Det var ett tag sedan den var upphissad sist. Ganska säker på att jag inte har någon diagnostikbox heller. En annan observation är att jag har för mig att det finns en platta som ligger och skramlar, vilket jag märkte när jag tuggade på starten. När jag tryckte på gasen skramlade den mer. Minns inte om detta är luftmängdmätaren?

Har ni någon idé om vad som kan vara fel? Det var lite lätt duggregn när bilen startade och dog bara häromdagen. Minns däremot inte väderleken när jag skulle starta den för första gången. Fuktighet borde väl inte påverka motorn efter jag väl fått igång den, så den dör på tomgång?
Användarvisningsbild
av dalle76
#1186562
Schmoyoho skrev:Jag /tror/ att jag saknar har katalysator men inte alls säker. Har för mig att det sitter en burk precis efter grenröret, men det kanske är en ljuddämpare? Det var ett tag sedan den var upphissad sist. Ganska säker på att jag inte har någon diagnostikbox heller. En annan observation är att jag har för mig att det finns en platta som ligger och skramlar, vilket jag märkte när jag tuggade på starten. När jag tryckte på gasen skramlade den mer. Minns inte om detta är luftmängdmätaren?

Har ni någon idé om vad som kan vara fel? Det var lite lätt duggregn när bilen startade och dog bara häromdagen. Minns däremot inte väderleken när jag skulle starta den för första gången. Fuktighet borde väl inte påverka motorn efter jag väl fått igång den, så den dör på tomgång?
Ta lite bilder på motorn och posta. Samt ta reda på vilken motor och system det verkligen är i bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186845
Läst på lite, tidiga 360 hade B19E motor med K-Jetronic (mekanisk insprutning), men B200E hade LE-Jetronic (elektronisk) med luftmängdmätare i form av en skiva (dock inte så stor som K-Jet.) som sitter i slangen till spjällhuset (precis som LH-Jet.) Ser ut så här,
fluxo-de-ar-escort-xr3-le-jetronic-reparacorestauraco-D_NQ_NP_13894-MLB4141689520_042013-F.jpg
fluxo-de-ar-escort-xr3-le-jetronic-reparacorestauraco-D_NQ_NP_13894-MLB4141689520_042013-F.jpg (159.35 KiB) Visad 642 gånger
Detta är till en Ford, men det Bosch. Är det inte Bosch så tillverkade Lucas det "på licens" för Engelska marknaden. Bilar med katalysator (för USA) ,hade ett uppdaterat system med Lambdasond (LU-Jetronic) och motor heter då B200F, och denna modell såldes från -87 i Sverige. Så -87 och -88 fanns båda modellerna i Sverige (katalysatorn var frivillig då). -89 och framåt har den förmodligen samma system som 2/7/900 modellerna (LH-jetronic), men hittar ingen "bekräftelse" på det.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1186895
Jag har haft en 240 med B200E och den hade i alla fall K-jetronic. Låter ju konstigt att man använde samma motorkod...
av Rådlös
#1186936
Benämningen E eller F syftar på om det är mekanisk insprutning (E) eller F, elektronisk insprutning med katalysisk avgasrening.
Sedan fanns det naturligtvis mellanting som var anpassade för olika marknader och gällande regler i dom aktuella länderna. Läs mer om det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/B23
av Amarace
#1186979
360 hade aldrig mekanisk insprutning mig veterligen, B19E var också en L-jetronic variant.

Amgående E och F är det inte skrivet i sten. Det var normalt E för mekanisk och F för elektronisk, men det stämmer inte, mer riktigt är egentligen F för katalysatorrenad, E för icke katalysatorrenad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1187042
Amarace skrev:mer riktigt är egentligen F för katalysatorrenad, E för icke katalysatorrenad.
Stämmer inte till 100% det heller för 140/160 för amerikanska marknaden hade B20/30F motorer med D-Jetronic och utan katalysator. Vet ej (har inte sett något om det) om Volvo hade originalmonterad katalysator före -76 då dom som först i världen presenterade en 240 med 3-vägs katalysator och Lambdastyrd insprutning. Vet dock inte vilket insprutningssystem den hade. Det fanns K-Jet. med lambdastyrning, men det kan ju även vara ett L-Jet. som kom vid denna tiden. Har en gång i tiden servat en -74 145 med B20F motor (USA import) med 1-vägs katalysator men enligt uppgift har Volvo aldrig tillverkat en sådan.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]