Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1187059
Ja, därför skrev jag "mer riktigt är egentligen". F På B20/B30 innebär ändå bättre avgasrening, och ska vi nu vara petnoga på varenda beteckning så hade B20F K-jet fr.om 74..

Det förändrar ju inte det faktum att 360 aldrig hade mekanisk insprutning.

Det finns undantag på allt, t.ex B23ET som hade Motronic, inte Kjet trots "E" i beteckningen.

Och det var K-jet på 240 med katalysator (edit innan det gnälls på det också) när det kom på 70-talet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1187085
Det fanns även en modell med 2,7l V6 motor (363 CR tror jag den hette), men den kom aldrig ut på "marknaden". Så den fins bara i ett enda exemplar. 340 var ju ett tag ganska framgångsrik i rally och det fanns en trimmsats att köpa till dom.
Här finns lite fakta, vet dock inte hur det stämmer med verkligheten. Det ska varit tidiga B200 som hade K-Jet. inte B19 som jag skrev,
http://www.300power.com/fact.php
av Amarace
#1187196
343 R-sport fanns, en vaktmästare när jag gick gymnasiet hade en sån, dubbla solex 40 och emblem på skärmarna samt svart stripes på sidan, den var röd. Han överlät den till sin dotter, vet inte var den tog vägen sedan. Han sa eedan då (1989) att den var 1 av 100 gjorda.

363:an hette CS, var till salu för många år sedan i motorbörsen eller fyndbörsen, minns jag reagerade så jag ringde Vägverket och fick veta att den hette 363 CS replika och var registrerad som en 89:a. Läste nånstans för några år sedan att den aldrig blev registrerad på Volvotiden, så den registrerades i efterhand, därav årsmodell 89.
av Schmoyoho
#1187304
Har tidigare frågat på bilen och i mina gamla trådar har jag tydligen skrivit B200F. Har för mig att när jag tidigare försökt rota i vilken motor det är har jag haft svårt att avgöra det, men vad jag minns med säkerhet är att det ska vara elektronisk insprutning samt renix-tändning. B200-motor och M47, 112 hk enligt fordonsregistret.

Om vi utgår från att det är elektronisk insprutning och en B200 i grunden, oavsett om motorn heter E eller F, kan någon peka mig i rätt riktning ang startsvårigheterna? Katalysatorns vara eller icke vara antar jag inte är någon avgörande faktor här, eftersom motorn andra gången hann starta och sedan dog?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1187396
Det blev "lite mycket" runt omkring, men jag tror att "vi" kommit fram till att oavsett katalysator så är det LE/LU- Jetronic insprutning. Tändsystemet är ju fransk/amerikanska Renix och det är inte känt för att vara en höjdare. Jag har skrivit tidigare i andra trådar att jag bytte tändspole på svärmors 360 -88 efter 4000 mil, den va då c:a 10 år gammal. Den är ju med inbyggd tändförstärkare, så det mesta av tändsystemet byts ju då. Kommer dock inte ihåg nu hur jag kom fram till att det var tändspolen, men man måste ju kunna mäta på den. Annars är det ju "det vanliga", d.v.s kolla om det är gnista, om stiften blir blöta, om den "tänder på startgas".
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]