Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202671
IMG_7255.JPG
IMG_7255.JPG (521.39 KiB) Visad 654 gånger
osla skrev:en enkel lösning för od är att bara dra en kabel från + till en knapp eller vipp brytare och sedan till solenoiden på lådan. men då fungerar den på alla växlar och då kommer man rasa den tillslut om man glömmer den i och växlar ner och ger fullt eller backar. men man kan ju även dra kabeln från vipp brytare till kontakten för 4:an som sitter i locket på lådan och därifrån till solenoiden, glömmer man då av sig så kommer od:n hoppa ur då man växlar ner pga bruten matning genom kontakten på locket
Är det här givaren eller vad man kallar det för 4e växeln? Ser väldigt mysko ut...
#1202793
Här är en bild på en M46 växellåda. Så ser kontakten ut, det vekar som din kontakt är trasig
253306869_aa33b0d4-4094-41ec-85e2-c83e8a3c3774.jpg
253306869_aa33b0d4-4094-41ec-85e2-c83e8a3c3774.jpg (651.04 KiB) Visad 651 gånger
#1202807
lennarte skrev:Här är en bild på en M46 växellåda. Så ser kontakten ut, det vekar som din kontakt är trasig
253306869_aa33b0d4-4094-41ec-85e2-c83e8a3c3774.jpg
Okej, var nästan det jag anade. Hoppas det går att beställa en ny. Går den att byta senare om jag skulle råka få dit lådeländet?

Sen en annan fråga, kan man ta bort spakstället för att underlätta monteringen eller hålls själva lådan ihop av dom bultarna till spakstället?
#1203011
osla skrev:ta bort spakstället, den delar sig inte då det fortfarande sitter kvar 2 bultar under. tveksamt om man lyckas få i spaken i tunneln utan att ta lös stället
Okej då kan jag ju prova det. Är det några tätningar/O-ringar mellan spakställ och lådan eller är det bara bussningar?
#1203015
Prövade vidare idag med MC-lyften och hade den i bakkant av lådan under överväxeln och lyfte i sprängkåpan för hand. Men när jag lyfter lådan och precis ska få in den i lamellcentrum så tar utbuktningen i sprängkåpan för startmotorn i plåten på insidan av kardantunneln närmast motorn och då trycks lådan i sidled och går inte få dit. Hur jag än vinklar och vänder på lådan så går den inte in. Fattas Cirkus Ungefärius 5-15mm i sidled för att ingående axel ska gå att få in. Har även provat med att sätta tillbaka gamla M47 lådan men det blir samma sak. Så nu har jag funderat på en annan lösning.
Jag har både traktor och motorlyft men har aldrig provat lyfta motorn ur en 240. Det jag tänker mig att göra är att helt enkelt lyfta ut motorn, montera M46 lådan och lyfta tillbaka hela paketet. Det jag då funderar på är hur högt upp bilen måste stå för att jag ska kunna sänka ner motorn med M46 lådan då den är så pass lång??? Räcker det med Biltemas uppkörningsramp som är lik denna från Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-604844/ eller måste den upp högre? Och hur mycket måste jag montera bort från bilen innan motorlyftet kan ske? Kylare har jag räknat ut men måste fronten bort också?
Varför jag tänkt mig denna lösning är för att få ihop bileländet och att jag då i lugn och ro kan ha motor och låda i det fria och skruva fast den. Jag är både för "het" och för svag för att ligga under bilen och svära över att inte få dit eländet. Alternativet till detta är ju att fara på verkstad och stå och skämmas och bli utskrattad och då känner jag att jag hellre gör som jag tänkt ovanstående...
Tredje alternativet är ju att sälja eller skrota bilen och då lär jag bli den första i Sverige som gör så pga att man inte fått dit en växellåda men, ja nån ska ju vara först :mrgreen:
#1203136
Får du inte tillbaka M47 lådan heller så är det något fel du gör. Är motorn tillräckligt långt ner baktill?? Håll koll på slangar och kablar, även på fläkt/kylare. Växelspaken bortmonterad, främre delen av kardanstången bortplockad?? På vissa kan man montera med dessa delar kvar, men inte alla.
#1203170
lennarte skrev:Får du inte tillbaka M47 lådan heller så är det något fel du gör. Är motorn tillräckligt långt ner baktill?? Håll koll på slangar och kablar, även på fläkt/kylare. Växelspaken bortmonterad, främre delen av kardanstången bortplockad?? På vissa kan man montera med dessa delar kvar, men inte alla.
Ja något fel gör jag ju. Jag upplever motorn som nog långt ner, jag får inte in fingrarna mellan toppen och torpedväggen. Växelspak bortplockad samt kardan. Spakstället är kvar på lådan.
#1203261
Vart inte heller klok en gång när ny låda skulle monteras. Styrlagret i svänghjulet hade hoppat ut...
En annan gång for gaffeln och urtrampningslagret på sniskan lite.

En låda var väldigt svår bara. Vicka fram å tillbaka osv. Till slut hoppa den på plats när jag la i växel och rörde på medbringaren våldsamt samtidigt som en kompis styrde framtill...
#1203268
Frrla skrev:Vart inte heller klok en gång när ny låda skulle monteras. Styrlagret i svänghjulet hade hoppat ut...
En annan gång for gaffeln och urtrampningslagret på sniskan lite.

En låda var väldigt svår bara. Vicka fram å tillbaka osv. Till slut hoppa den på plats när jag la i växel och rörde på medbringaren våldsamt samtidigt som en kompis styrde framtill...
Jo ibland ska det ju bara jävlas så är det ju (för det mesta) och ibland kan saker gå så himla bra att man undrar vad som hände egentligen. Men just nu känns detta som ett svårt fall. Får se om jag lyfter ur motorn eller hur jag gör, då ser jag ju åtminstone hur jag ska göra då jag aldrig gjort detta förr. Då kan jag ju även passa på att byta EGR röret som rostat sönder och då har jag en bra chans att dra fast sprängkåpan ordentligt :lol: . Har ju liks grejjer för att lyfta ut den med det känns ju lite overkill men ibland får man gå den krokiga vägen istället för den raka...
Har iallafall fått ta en paus nu då jag beställt en ny kontakt för 4 ans växel och lite annat och väntar på att det ska komma... Ska ju skickas med Postnord, kan ju gå fel ibland då...och ta tiiiiiid...

Hur högt måste framändan på bilen stå för att få in motor och M46 lådan igen om jag lyfter ut eländet? Blir en ganska lång klump känns det som...

Har haft det irriterande problemet i min nya XC60 […]

Bränsletrycksproblem? B230

Ska testa direkt efter jobbet! Tack Kan btrn g&oum[…]

Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/37058/oljekraftverket[…]