Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196136
lennarte skrev: Pluggen kan man svetsa på en urborrad och försänkt M12 mutter. Jag svetsade med min MIG-svets, men pinne går också. Då lossnar den av värmen och är lätt att lossa med en 18 mm ringnyckel
Dom ändrade själva spakstället någon gång, men är allt inkl. spak med ska det funka. Likaså med kardanstången, det finns 2 olika diametrar (beroende på motorstyrkan) och är det bara samma diameter så ska det passa
Hålen ska vara färdiggängade, men det skadar inte att "friska upp" dom med en gängtapp. Det kan vara rost,färg eller underredsmassa i hålen. Sedan är det ju inkopplingen av knappen, fick du med kabelhärvan som sitter på växellådan? Det underlättar vid inkopplingen
Lådan är komplett med spakställ så det borde fungera då.
Är det bara att dra isär kardanstången och sätta dit den kortare halvan?
Okej jag får skaffa en gängtapp och friska upp hålen.
Jag fick tyvärr inte med kabelhärvan utan det är bara avklippta kablar så jag måste skaffa relä, knapp och knopp. Inkopplingen kan ju bli lite spännande men har hittat ett elschema så det borde gå att lista ut hur det ska gå till.

Sen kan jag ju tillägga att jag aldrig tagit lös en växellåda någon gång så det här ska bli väldigt spännande och se hur det ska gå till. Kanske dyker det upp en 240 på Blocket snart med nedmonterad växellåda och med en argsint ägare som inte vill annat än bli av med bileländet :P :P :lol: . Nä, skämt åsido, klarar andra av det så ska väl jag också kunna göra det.
#1196150
GLE skrev:Är det bara att dra isär kardanstången och sätta dit den kortare halvan?
I den bästa av världar så ja, det är det. Sedan är det ju en massa som kan "strula" förstås. Den måste sitta rätt. Om du tittar på korsen innan du tar isär stången så ska "öronen" på stången sitta i absolut rak linje. Alltså det bakre "öronen" på den bakre stången ska sitta i absolut linje med dom "öronen" som sitter mot splinsen. Och det passar bara på ett ställe, är det nästan "rätt" så är det ett halvt varv fel
GLE skrev:Jag fick tyvärr inte med kabelhärvan utan det är bara avklippta kablar så jag måste skaffa relä, knapp och knopp. Inkopplingen kan ju bli lite spännande
"
Det finns lite olika varianter, dom tidigaste hade nog kvar spaken vid ratten. Sedan kom det en modell med en skjutknapp i spaken, dom är lätta att koppla in. Modellen med tryckknappen är värre, speciellt relä. Men rätt kopplat fungerar det bra, då behöver man inte tänka på om överväxlen är i eller ur. Då går den alltid ur när man växlar ner, man får dock ta det lite lugnt så synkningarna hinner arbeta. Tänk på att använda givaren för 4-ans växel, man kan förstöra overdriven om den är inkopplad på alla växlar, glömmer det och ska backa
#1196263
Kolla även så det är samma splines på ingående axel i växellådan. Det finns två olika storlekar, jag kommer inte ihåg vid vilken årsmodell det ändrades. Skulle det skilja mellan splinesen så är det enklast att byta lamellcentrum till rätt modell. Har bilen gått långt med den befintliga kopplingen så kan det vara lika bra att byta lameller och tryckplatta då växellådan ändå är loss.
#1196740
en enkel lösning för od är att bara dra en kabel från + till en knapp eller vipp brytare och sedan till solenoiden på lådan. men då fungerar den på alla växlar och då kommer man rasa den tillslut om man glömmer den i och växlar ner och ger fullt eller backar. men man kan ju även dra kabeln från vipp brytare till kontakten för 4:an som sitter i locket på lådan och därifrån till solenoiden, glömmer man då av sig så kommer od:n hoppa ur då man växlar ner pga bruten matning genom kontakten på locket
av GLE
#1202664
Håller på och byter och det var väl inga större besvär att få ner M47 lådan när man listat ut hur man skulle göra. Det enda missödet var att motorkuddarna var så dåliga så när jag sänkte ner lådan så gick kuddarna av och motorn föll ner på tvärbalken men nu har jag bytt kuddarna iaf. Men det problem jag har stött på nu är att hur jag än vrider, vänder, hissar, lyfter, skriker och svär så får jag jävlar i mig inte dit M46 lådan. Jag orkar inte hålla upp lådan och den verkar ju vara hur svår som helst att passa in. Antingen så tar det mot spakstället eller så tar det framtill och den kilar bara fast. Hur tusan gör folk när dom byter koppling för lådan är ju fan inte tvärlätt direkt? Jag får inte upp den ens så pass att jag ser om den ens går in i lamellcentrum. Har provat med domkrafter och var tillochmed och köpte en MC-lyft men så fan heller att det hjälper, spakstället tar bara i kardantunneln. Så nu är tålamod, ork och motivation slut. :evil:. När man läser på olika forum så är det ju "bara" lyfta upp lådan och vrida den lite åt vänster så ska den ju gå in. Jo det har jag provat men det går inte, tar ju i spakstället. Sen ser jag ju inte ingående axel så jag vet om den ens går in. Nä nån mekaniker är man inte och kommer aldrig att bli.
#1202671
IMG_7255.JPG
IMG_7255.JPG (521.39 KiB) Visad 647 gånger
osla skrev:en enkel lösning för od är att bara dra en kabel från + till en knapp eller vipp brytare och sedan till solenoiden på lådan. men då fungerar den på alla växlar och då kommer man rasa den tillslut om man glömmer den i och växlar ner och ger fullt eller backar. men man kan ju även dra kabeln från vipp brytare till kontakten för 4:an som sitter i locket på lådan och därifrån till solenoiden, glömmer man då av sig så kommer od:n hoppa ur då man växlar ner pga bruten matning genom kontakten på locket
Är det här givaren eller vad man kallar det för 4e växeln? Ser väldigt mysko ut...
#1202793
Här är en bild på en M46 växellåda. Så ser kontakten ut, det vekar som din kontakt är trasig
253306869_aa33b0d4-4094-41ec-85e2-c83e8a3c3774.jpg
253306869_aa33b0d4-4094-41ec-85e2-c83e8a3c3774.jpg (651.04 KiB) Visad 644 gånger
#1202807
lennarte skrev:Här är en bild på en M46 växellåda. Så ser kontakten ut, det vekar som din kontakt är trasig
253306869_aa33b0d4-4094-41ec-85e2-c83e8a3c3774.jpg
Okej, var nästan det jag anade. Hoppas det går att beställa en ny. Går den att byta senare om jag skulle råka få dit lådeländet?

Sen en annan fråga, kan man ta bort spakstället för att underlätta monteringen eller hålls själva lådan ihop av dom bultarna till spakstället?
#1203011
osla skrev:ta bort spakstället, den delar sig inte då det fortfarande sitter kvar 2 bultar under. tveksamt om man lyckas få i spaken i tunneln utan att ta lös stället
Okej då kan jag ju prova det. Är det några tätningar/O-ringar mellan spakställ och lådan eller är det bara bussningar?

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]