Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1185114
Hej
Har en 84as 244 GL med B23A och M47 låda (5-växlad) som börjat ge ifrån sig obehagliga ljud. När jag ska lägga i alla växlar utom 4ans växel så klonkar det eller smäller dovt, vet inte hur jag ska förklara men ljudet kan liknas vid en bussning i en framvagn som är slut. Låter typ som "bonk" när jag lägger i växel R, 1, 2, 3 & 5, alltså ej 4an. Detta oberoende om jag kör eller står stilla. Sen när jag kör så börjar det vina ur lådan kring 45km/h oberoende av vilken växel jag har och vinkandet ökar i frekvens med hastigheten. Om jag dessutom för spaken i ändläge åt höger till "femmans läge" utan att lägga i växeln så hörs ett dovt skärande ljud som även uppkommer om jag trycker spaken åt höger eller vänster på växel 3,4 och 5.

Någon som har nån bra idé vad det kan vara? Är det lådan som håller på ge upp eller vad kan ha hänt? Felet uppkom rent bokstavligt talat över natten då jag inte hörde något nämnvärt igår.

//M.O
Senast redigerad av 3 GLE, redigerad totalt 0 gång.
av Arne
#1185214
Börja med att kolla oljan i lådan. M47 är inte känd för att vara så värst stadiga så den kan ha gått hädan, men som sagt har du tur kan det räcka med att fylla/byta olja i den.
av GLE
#1185319
Arne skrev:Börja med att kolla oljan i lådan. M47 är inte känd för att vara så värst stadiga så den kan ha gått hädan, men som sagt har du tur kan det räcka med att fylla/byta olja i den.
Ska kolla.

Idag när jag körde med bilen började det dessutom lukta lite bränt om bilen, tror det kommer från växellådan.

Om det är så att jag måste byta låda, hur mycket måste jag modifiera för att få dit en M46 låda? Passar växellådsbalk, främre kardanaxel och växellådskudde eller måste det bytas? Kan jag sätta en M46 från en 740 GLE -87 eller 88 eller hur är det med ingående axel då? Är det likadant?
av osla
#1185367
har för mig det är samma balk, iaf på 240 med 45 eller 46. kardan till 46 blir kortare då od:n är mycket längre, är även betydligt mycket längre än m47. sen vet jag inte hur du har drivningen till hastighetsmätaren, tidigare fram till kanske 88? har wire och senare har elektrisk från bakaxeln. och om 740 nånsin hade wire vet jag ej. men har du elektrisk mätare spelar det ingen roll vilken låda du får tag på. ingen skillnad på ingående axel, tror ej 46:an fanns med grovsplines som tidiga 45 kunde ha
av GLE
#1185398
osla skrev:har för mig det är samma balk, iaf på 240 med 45 eller 46. kardan till 46 blir kortare då od:n är mycket längre, är även betydligt mycket längre än m47. sen vet jag inte hur du har drivningen till hastighetsmätaren, tidigare fram till kanske 88? har wire och senare har elektrisk från bakaxeln. och om 740 nånsin hade wire vet jag ej. men har du elektrisk mätare spelar det ingen roll vilken låda du får tag på. ingen skillnad på ingående axel, tror ej 46:an fanns med grovsplines som tidiga 45 kunde ha
Kan det vara samma balk iochmed att M47 har en annan växellådskudde än M45-46? Sen läste jag att elektrisk drivning kom på 86 årsmodell och som du säger så vet jag inte om 740 ens hade wiredriven hastighetsmätare. Känns som att ska jag sätta dit en M46 får det bli en från en 81-84, borde väl inte skilja något mellan lådorna då tycker jag och dom borde passa. Får ta och fundera vidare och kolla om jag hittar något.

Men först ska jag undersöka befintliga lådan och kolla oljenivån, sen får vi se :D
Rådlös skrev:Lite onödigt vetande (?) M47 är ungefär en ½ gång längre än en M40. M46 är ungefär dubbelt så lång som en M40.


Faktiskt inte alls så onödigt, väldigt intressant, är M40 och M45 lika långa?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185418
Det skiljer ganska mycket mellan M40 och M45, det som är mest likt är att båda är 4-växlade. M40 sitter fram till -75 års modell. Det man ser skillnaden på lättast är att M40 är bultade mot sprängkåpa "utifrån" medans M45 är bultas innifrån kåpan. Sedan skiljer det på spakställ och sådant också. Om du ska montera en M40 låda måste du ta med sprängkåpa också, e.v även kardanstånd. Det kan skilja på storleken på medbringaren bak på växellådan och det är inte säkert man kan byta den mellan växellådorna.
Luktar det "bränt" om växellådan är det säkert för att oljan (den lilla mängd som är kvar) har blivit alltför varm
av GLE
#1185420
lennarte skrev:Det skiljer ganska mycket mellan M40 och M45, det som är mest likt är att båda är 4-växlade. M40 sitter fram till -75 års modell. Det man ser skillnaden på lättast är att M40 är bultade mot sprängkåpa "utifrån" medans M45 är bultas innifrån kåpan. Sedan skiljer det på spakställ och sådant också. Om du ska montera en M40 låda måste du ta med sprängkåpa också, e.v även kardanstånd. Det kan skilja på storleken på medbringaren bak på växellådan och det är inte säkert man kan byta den mellan växellådorna.
Luktar det "bränt" om växellådan är det säkert för att oljan (den lilla mängd som är kvar) har blivit alltför varm
Okej där ser man. Nä jag hade inte tänkt byta till M40 utan det var mest av nyfikenhet jag frågade då "Rådlös" jämförde längden mellan lådorna med M40 :D . Men tack ändå för infon. :) :)
#1195852
Hej
Fick aldrig lös nivåpluggen på lådan då den satt som berget och bultskallen blev runddragen så nu väntar byte av växellådan. Har fått tag i en M46 "J-type" med tillhörande växellådsbalk. Jag fick även med främre halvan av mellanaxeln, räcker det? Kan jag bara byta ut den eller måste jag även ha andra delen mot knutkorset och kardanaxeln?
Sen fick jag somsagt med växellådsbalken och vad jag såg under bilen så är det förborrade hål framför nuvarande växellådsbalk och jag antar att dom hålen är för att kunna sätta balken längre fram men hur är det med dom hålen, brukar dom vara gängade eller måste jag gänga dom själv?
Sen funderar jag även på hur jag demonterar wiredrivningen till hastighetsmätaren?
#1195863
GLE skrev:Hej
Fick aldrig lös nivåpluggen på lådan då den satt som berget och bultskallen blev runddragen så nu väntar byte av växellådan. Har fått tag i en M46 "J-type" med tillhörande växellådsbalk. Jag fick även med främre halvan av mellanaxeln, räcker det? Kan jag bara byta ut den eller måste jag även ha andra delen mot knutkorset och kardanaxeln?
Sen fick jag somsagt med växellådsbalken och vad jag såg under bilen så är det förborrade hål framför nuvarande växellådsbalk och jag antar att dom hålen är för att kunna sätta balken längre fram men hur är det med dom hålen, brukar dom vara gängade eller måste jag gänga dom själv?
Sen funderar jag även på hur jag demonterar wiredrivningen till hastighetsmätaren?
Pluggen kan man svetsa på en urborrad och försänkt M12 mutter. Jag svetsade med min MIG-svets, men pinne går också. Då lossnar den av värmen och är lätt att lossa med en 18 mm ringnyckel
Dom ändrade själva spakstället någon gång, men är allt inkl. spak med ska det funka. Likaså med kardanstången, det finns 2 olika diametrar (beroende på motorstyrkan) och är det bara samma diameter så ska det passa
Hålen ska vara färdiggängade, men det skadar inte att "friska upp" dom med en gängtapp. Det kan vara rost,färg eller underredsmassa i hålen. Sedan är det ju inkopplingen av knappen, fick du med kabelhärvan som sitter på växellådan? Det underlättar vid inkopplingen
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]