Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204492
Nu är lådan efter många om och men på plats :o . Tog till mig tipset att lyfta motorn framtill så jag lyfte med pelardomkraften i generatorfästet och lyfte lådan på plats med MC-lyften i bakkant och lirkade in den i lamellcentrum så nu sitter det där :D :D . Gamla växellådsbalken passade utan problem och efter att ha gått lös med en gängrenoveringstapp så var det inga problem att skruva fast balken, ny växellådskudde fick det också bli. Det jag har kvar är att sätta fast kardan och mellanaxeln. Fasen vad svårt det är att se om "öronen" är exakt för varandra på mellanaxeln när man satt ihop den i splinesen. Men det lär väl kännas ifall den sitter fel... :mrgreen:
Men jag har 2 funderingar kvar:
Kan jag slaka efter hastighetsmätarvajern så den når? Känns som det fattas bara ett par cm, visserligen har jag en ny som är för M46 men tänkte att jag kanske inte behöver den när det verkar fattas så lite?
Sen andra frågan är om jag måste justera kopplingsvajern? Tyckte kopplingen blev så konstig att trampa in, den är som en svamp första cm eller den "faller"som ner eller går för lätt första biten. Nu hade jag visserligen inte monterat returfjädern då jag måste modifiera lite då infästningen för fjädern på M47 lådan satt längre bak än på M46an men jag tänkte knipsa av den och böja om kroken så den blir lite kortare, får hoppas det fungerar.

Hjärtligt tack till alla som hjälpt mig hittills, ni är guld värda :-DD
#1204684
Dom båda "öronen" son sitter bakersta på stången och dom på den splinsade delen ska "lina" exakt. Sitter det nästan rätt, är det ett halvt varv fel. På senare modeller "fattas" en splines så det går inte att sätta fel.
#1204702
Du kan lossa fästet till hastighetsmätarwiren på totpedväggen innan den går under bilen så får du nog med slack att sätta dit den. Vet flera som gör så och kört flera 1000 mil utan problem. Bara wiren inte når i avgassystemet.
#1204751
lennarte skrev:Dom båda "öronen" son sitter bakersta på stången och dom på den splinsade delen ska "lina" exakt. Sitter det nästan rätt, är det ett halvt varv fel. På senare modeller "fattas" en splines så det går inte att sätta fel.
Jag tror jag fick den rätt, försökte mäta och se och la öronen tvärsöver 2 rälsbitar och i ena läget vickade den lite men i andra läget så låg den still så jag tror det blev bra. Har provkört och det var då inga vibrationer utöver de normala.
Frrla skrev:Du kan lossa fästet till hastighetsmätarwiren på totpedväggen innan den går under bilen så får du nog med slack att sätta dit den. Vet flera som gör så och kört flera 1000 mil utan problem. Bara wiren inte når i avgassystemet.
Japp, jag gjorde det och det blev hur bra som helst :D . Nu slapp jag ju byta vajern. Har ju den andra i reserv om det skulle krångla senare.



En liten fundering, vet någon var man kan få tag i rundstifthylsorna som sitter på kontakten för 4ans växel respektive backljuskontakten? Vanliga rundstift är ungefär en millimeter för grova för kontakternas poler.
#1204852
Köp hela härvan som sitter på M46 lådan på skroten så kan du skarva kablarna mer skyddat. På min 745-a (kanske samma på 240?) sitter ett (4-poligt) kopplingsstycke vid spakstället där kablarna sedan (via en gummigenomföring) går upp i mittkonsolen. Skarvar man där uppe är det bra skyddat. Då får du med kablar till backljus och solenoiden också. Förmodar att den gummigenomföringen sitter på alla.
Vad gäller rundstiften är det olika storlek beroende på vilken färg det är. Röda är minst (0,25 - 1,5mm²), det är 0,75mm² kabel original. Solenoiden är grövre kabel (2,5mm²??)
#1205015
lennarte skrev:Köp hela härvan som sitter på M46 lådan på skroten så kan du skarva kablarna mer skyddat. På min 745-a (kanske samma på 240?) sitter ett (4-poligt) kopplingsstycke vid spakstället där kablarna sedan (via en gummigenomföring) går upp i mittkonsolen. Skarvar man där uppe är det bra skyddat. Då får du med kablar till backljus och solenoiden också. Förmodar att den gummigenomföringen sitter på alla.
Vad gäller rundstiften är det olika storlek beroende på vilken färg det är. Röda är minst (0,25 - 1,5mm²), det är 0,75mm² kabel original. Solenoiden är grövre kabel (2,5mm²??)
Ja jag får plocka från skroten, blir nog allra enklast. Har löst det hela tillfälligt nu med ett vanligt relä jordat över kontakten på lådan och med en vippströmbrytare i bilen. Och det fungerar som det ska. Överväxeln går bara i när man har i fyran. Nu ska jag bara få tag i en spak med hål i spaken för kablarna, den som följde med lådan var för trasig.

Hur mycket vibrerar det om man vänt kardan fel vid ihopsättning? Har kört idag till och från jobbet (10 mil) och vid 70 km/h börjar det vibrera lite i framförallt pedalerna. Märker det mest vid jämt gaspådrag, ej vid acceleration och oberoende om jag har i OD eller ej. Är inga grova vibrationer utan mer fin vibration som från en rakapparat eller liknande! Svårt att förklara :lol:
#1205031
Hade det varit felvänd kardanstång så hade det varit som reklamen för Blå Kläder, du hade märkt det. Vibrationer i ryggstöd och pedaler brukar vara kardankors (ofta det bakre), dock då främst vid acceleration. Eller obalans i bakdäcken, det är mer "smygande" och är nog mer troligt.
#1205062
lennarte skrev:Hade det varit felvänd kardanstång så hade det varit som reklamen för Blå Kläder, du hade märkt det. Vibrationer i ryggstöd och pedaler brukar vara kardankors (ofta det bakre), dock då främst vid acceleration. Eller obalans i bakdäcken, det är mer "smygande" och är nog mer troligt.
Haha okej då är det inte det :D . Visserligen så tog jag lös kardan från bakaxeln, dels för att jag var tvungen att flytta bilen ett tag då den stog ivägen, dels för att underlätta ihopmonteringen av mellanaxeln. Kan det vara så enkelt att jag satte fast den mot bakaxeln ett halvt varv fel? Jag tänker att den är ju "nött in" i ett visst läge och vänder jag den 180 grader kanske det ger upphov till dom vibrationer jag har? Den går ju nämligen bara sätta på 2 sätt då hålen är gjorda så.
#1207530
Har kört med bilen nu i 2 veckor och det verkar fungera hur bra som helst. Visserligen vill det skrapa lite när jag växlar ner till 3an men det är inte så farlig och skulle det bli värre så vet jag ju nu hur man byter låda :mrgreen: :lol:. Jag vill passa på och tacka alla fantastiska människor som gett mig bra tips och goda råd i mitt lilla projekt. Tack ska ni ha :D

MVH
#1207585
Då får jag be att gratulera till din lyckade uppgradering av växellåda! :-)-)

Beträffande skrapningar vid växlingar så får du väl göra som vi gamlingar har lärt oss nämligen att dubbeltrampa.(Volvo PV och amazon med treväxlad låda och osynkad etta :D

En annan sak: nu när du framgångsrikt har gjort detta lådbyte, och med allt strul som varit så har du lärt dig jättemycket och blivit en lyckad mekaniker, så ta gärna bort texten du skrivit längst ner :)

Mvh, Bengt

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]