- sön 08 okt 2017, 20:06
#1203015
Prövade vidare idag med MC-lyften och hade den i bakkant av lådan under överväxeln och lyfte i sprängkåpan för hand. Men när jag lyfter lådan och precis ska få in den i lamellcentrum så tar utbuktningen i sprängkåpan för startmotorn i plåten på insidan av kardantunneln närmast motorn och då trycks lådan i sidled och går inte få dit. Hur jag än vinklar och vänder på lådan så går den inte in. Fattas Cirkus Ungefärius 5-15mm i sidled för att ingående axel ska gå att få in. Har även provat med att sätta tillbaka gamla M47 lådan men det blir samma sak. Så nu har jag funderat på en annan lösning.
Jag har både traktor och motorlyft men har aldrig provat lyfta motorn ur en 240. Det jag tänker mig att göra är att helt enkelt lyfta ut motorn, montera M46 lådan och lyfta tillbaka hela paketet. Det jag då funderar på är hur högt upp bilen måste stå för att jag ska kunna sänka ner motorn med M46 lådan då den är så pass lång??? Räcker det med Biltemas uppkörningsramp som är lik denna från Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-604844/ eller måste den upp högre? Och hur mycket måste jag montera bort från bilen innan motorlyftet kan ske? Kylare har jag räknat ut men måste fronten bort också?
Varför jag tänkt mig denna lösning är för att få ihop bileländet och att jag då i lugn och ro kan ha motor och låda i det fria och skruva fast den. Jag är både för "het" och för svag för att ligga under bilen och svära över att inte få dit eländet. Alternativet till detta är ju att fara på verkstad och stå och skämmas och bli utskrattad och då känner jag att jag hellre gör som jag tänkt ovanstående...
Tredje alternativet är ju att sälja eller skrota bilen och då lär jag bli den första i Sverige som gör så pga att man inte fått dit en växellåda men, ja nån ska ju vara först :mrgreen:
Jag har både traktor och motorlyft men har aldrig provat lyfta motorn ur en 240. Det jag tänker mig att göra är att helt enkelt lyfta ut motorn, montera M46 lådan och lyfta tillbaka hela paketet. Det jag då funderar på är hur högt upp bilen måste stå för att jag ska kunna sänka ner motorn med M46 lådan då den är så pass lång??? Räcker det med Biltemas uppkörningsramp som är lik denna från Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-604844/ eller måste den upp högre? Och hur mycket måste jag montera bort från bilen innan motorlyftet kan ske? Kylare har jag räknat ut men måste fronten bort också?
Varför jag tänkt mig denna lösning är för att få ihop bileländet och att jag då i lugn och ro kan ha motor och låda i det fria och skruva fast den. Jag är både för "het" och för svag för att ligga under bilen och svära över att inte få dit eländet. Alternativet till detta är ju att fara på verkstad och stå och skämmas och bli utskrattad och då känner jag att jag hellre gör som jag tänkt ovanstående...
Tredje alternativet är ju att sälja eller skrota bilen och då lär jag bli den första i Sverige som gör så pga att man inte fått dit en växellåda men, ja nån ska ju vara först :mrgreen:
GLE. Norra Ångermanlands mest misslyckade mekaniker.