Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1203015
Prövade vidare idag med MC-lyften och hade den i bakkant av lådan under överväxeln och lyfte i sprängkåpan för hand. Men när jag lyfter lådan och precis ska få in den i lamellcentrum så tar utbuktningen i sprängkåpan för startmotorn i plåten på insidan av kardantunneln närmast motorn och då trycks lådan i sidled och går inte få dit. Hur jag än vinklar och vänder på lådan så går den inte in. Fattas Cirkus Ungefärius 5-15mm i sidled för att ingående axel ska gå att få in. Har även provat med att sätta tillbaka gamla M47 lådan men det blir samma sak. Så nu har jag funderat på en annan lösning.
Jag har både traktor och motorlyft men har aldrig provat lyfta motorn ur en 240. Det jag tänker mig att göra är att helt enkelt lyfta ut motorn, montera M46 lådan och lyfta tillbaka hela paketet. Det jag då funderar på är hur högt upp bilen måste stå för att jag ska kunna sänka ner motorn med M46 lådan då den är så pass lång??? Räcker det med Biltemas uppkörningsramp som är lik denna från Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-604844/ eller måste den upp högre? Och hur mycket måste jag montera bort från bilen innan motorlyftet kan ske? Kylare har jag räknat ut men måste fronten bort också?
Varför jag tänkt mig denna lösning är för att få ihop bileländet och att jag då i lugn och ro kan ha motor och låda i det fria och skruva fast den. Jag är både för "het" och för svag för att ligga under bilen och svära över att inte få dit eländet. Alternativet till detta är ju att fara på verkstad och stå och skämmas och bli utskrattad och då känner jag att jag hellre gör som jag tänkt ovanstående...
Tredje alternativet är ju att sälja eller skrota bilen och då lär jag bli den första i Sverige som gör så pga att man inte fått dit en växellåda men, ja nån ska ju vara först :mrgreen:
#1203136
Får du inte tillbaka M47 lådan heller så är det något fel du gör. Är motorn tillräckligt långt ner baktill?? Håll koll på slangar och kablar, även på fläkt/kylare. Växelspaken bortmonterad, främre delen av kardanstången bortplockad?? På vissa kan man montera med dessa delar kvar, men inte alla.
#1203170
lennarte skrev:Får du inte tillbaka M47 lådan heller så är det något fel du gör. Är motorn tillräckligt långt ner baktill?? Håll koll på slangar och kablar, även på fläkt/kylare. Växelspaken bortmonterad, främre delen av kardanstången bortplockad?? På vissa kan man montera med dessa delar kvar, men inte alla.
Ja något fel gör jag ju. Jag upplever motorn som nog långt ner, jag får inte in fingrarna mellan toppen och torpedväggen. Växelspak bortplockad samt kardan. Spakstället är kvar på lådan.
#1203261
Vart inte heller klok en gång när ny låda skulle monteras. Styrlagret i svänghjulet hade hoppat ut...
En annan gång for gaffeln och urtrampningslagret på sniskan lite.

En låda var väldigt svår bara. Vicka fram å tillbaka osv. Till slut hoppa den på plats när jag la i växel och rörde på medbringaren våldsamt samtidigt som en kompis styrde framtill...
#1203268
Frrla skrev:Vart inte heller klok en gång när ny låda skulle monteras. Styrlagret i svänghjulet hade hoppat ut...
En annan gång for gaffeln och urtrampningslagret på sniskan lite.

En låda var väldigt svår bara. Vicka fram å tillbaka osv. Till slut hoppa den på plats när jag la i växel och rörde på medbringaren våldsamt samtidigt som en kompis styrde framtill...
Jo ibland ska det ju bara jävlas så är det ju (för det mesta) och ibland kan saker gå så himla bra att man undrar vad som hände egentligen. Men just nu känns detta som ett svårt fall. Får se om jag lyfter ur motorn eller hur jag gör, då ser jag ju åtminstone hur jag ska göra då jag aldrig gjort detta förr. Då kan jag ju även passa på att byta EGR röret som rostat sönder och då har jag en bra chans att dra fast sprängkåpan ordentligt :lol: . Har ju liks grejjer för att lyfta ut den med det känns ju lite overkill men ibland får man gå den krokiga vägen istället för den raka...
Har iallafall fått ta en paus nu då jag beställt en ny kontakt för 4 ans växel och lite annat och väntar på att det ska komma... Ska ju skickas med Postnord, kan ju gå fel ibland då...och ta tiiiiiid...

Hur högt måste framändan på bilen stå för att få in motor och M46 lådan igen om jag lyfter ut eländet? Blir en ganska lång klump känns det som...
#1203283
ska man lyfta i hela paketet så måste nog fronten vara iaf 50 cm upp om man ska lyckas lirka i lådan. men det ska inte vara några problem att få dit lådan under bilen. då jag bytt lådor så tar jag bara och ställer lådan på garage domkraften och lyfter upp lådan, men hissar den inte riktigt hela vägen upp utan kryper då under och trycker upp sprängkåpan och först bara får i axeln i lamell centrumet men inte in i splinsen, när jag fått lådan att hänga kvar med axeln delvis i centrumet så pumpar jag upp domkraften lite åt gången samtidigt som jag rukkar på lådan och skjuter in, lägger i en växel så och vrider lite på medbringaren så splinsen ska hamna rätt, när den börjat gå in så drar jag dit några bultar runt om och drar lite på alla så det inte bryter snett och vipps är lådan där
#1203332
osla skrev:ska man lyfta i hela paketet så måste nog fronten vara iaf 50 cm upp om man ska lyckas lirka i lådan. men det ska inte vara några problem att få dit lådan under bilen. då jag bytt lådor så tar jag bara och ställer lådan på garage domkraften och lyfter upp lådan, men hissar den inte riktigt hela vägen upp utan kryper då under och trycker upp sprängkåpan och först bara får i axeln i lamell centrumet men inte in i splinsen, när jag fått lådan att hänga kvar med axeln delvis i centrumet så pumpar jag upp domkraften lite åt gången samtidigt som jag rukkar på lådan och skjuter in, lägger i en växel så och vrider lite på medbringaren så splinsen ska hamna rätt, när den börjat gå in så drar jag dit några bultar runt om och drar lite på alla så det inte bryter snett och vipps är lådan där
Alltså hjulen måste vara 50 cm ovan mark?

Jag måste ju göra något stort fel för jag gör exakt på samma sätt men då tar sprängkåpan i insidan av kardantunneln och trycker lådan i sidled så axeln inte går in i lamellcentrum. Är det då för att motorn inte är nog långt ner baktill? Jag tycker att den inte kan komma ner så mycket mer då toppen nästan tar i torpedväggen och fläkten tar i fläktkåpan. Jag har för övrigt skruvat lös fläktkåpan för att inte bryta av fläkten.
#1203458
lennarte skrev:Sitter motorn snett. kanske p.g.a dåliga motorfäste eller något som är i vägen??? Så motorn blir vriden åt vänster i bakkant?? Kanske tvingat av avgasröret? Eller något annat ?:-/
Kan nog tänkas att det är nått sånt. Får ta lös främre avgasröret och se om det gör nån skillnad. Kanske får lossa på motorkuddarna och försöka lyfta motorn lite i framkant med motorlyften. :)
#1203551
GLE skrev:
osla skrev:ska man lyfta i hela paketet så måste nog fronten vara iaf 50 cm upp om man ska lyckas lirka i lådan. men det ska inte vara några problem att få dit lådan under bilen. då jag bytt lådor så tar jag bara och ställer lådan på garage domkraften och lyfter upp lådan, men hissar den inte riktigt hela vägen upp utan kryper då under och trycker upp sprängkåpan och först bara får i axeln i lamell centrumet men inte in i splinsen, när jag fått lådan att hänga kvar med axeln delvis i centrumet så pumpar jag upp domkraften lite åt gången samtidigt som jag rukkar på lådan och skjuter in, lägger i en växel så och vrider lite på medbringaren så splinsen ska hamna rätt, när den börjat gå in så drar jag dit några bultar runt om och drar lite på alla så det inte bryter snett och vipps är lådan där
Alltså hjulen måste vara 50 cm ovan mark?

Jag måste ju göra något stort fel för jag gör exakt på samma sätt men då tar sprängkåpan i insidan av kardantunneln och trycker lådan i sidled så axeln inte går in i lamellcentrum. Är det då för att motorn inte är nog långt ner baktill? Jag tycker att den inte kan komma ner så mycket mer då toppen nästan tar i torpedväggen och fläkten tar i fläktkåpan. Jag har för övrigt skruvat lös fläktkåpan för att inte bryta av fläkten.
jo jag tor nästan den måste så högt upp då man måste ha motorpaketet ganska mycket vinklat neråt. annars kommer lådan spetta fast i marken.

kolla motorfästena, för det ska gå att få dit utan problem
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]