Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Louise240
#1184507
Min automatlåda hittar inte riktigt växlarna när den är kall. När jag kört ett tag och motorn är varm är detta dock inget problem. Har fått höra att en rensning av filtret under växellådan och byte av oljan ska lösa problemet, men är det nån som vet hur man hittar info om hur man gör? Bilen är en 240 DL från -82 och allt är original. Har gått ca 20000 mil.
av errim
#1185151
Hej. Har bilen gått hårt, mycket körning med tungt släp? Under sådana omständigheter blir oljan mycket varm och koksar. Koksbitar kan då sätta igen filtret ( är egentligen en finmaskig sil), jag har nyss haft av oljetråget på en automatlåda som gått ca 20 000 mil. Hade tänkt byta silen men den var helt ren så behövde inte byta. Min låda är i och för sig en AW 70, men det är i princip samma låda som din bara det att den har 4 växlar i stället för 3 som din har.

Jag är inte så säker på att silen i din låda är igensatt. Symptomen du beskriver liknar snarare att det är för lite olja i lådan.

Oavsett hur det är så skulle jag rekomendera en spolning av lådan. Finns beskrivet här på forumet, använd sökfunktionen så hittar du.

Jag köpte slang, tratt och volymgraderade kannor på biltema. Köpte 20 liter OKQ8 auto 15 på swedol (bäst pris). Senaste lådan jag spolade gick hela 20 litersdunken åt. Rekommenderas att det görs var 4000 mil, men då går det inte åt så mycket kanske 10-12 liter.

Mvh, Bengt
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]