Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FordPrefect
#1184102
Hej.

Jag har ju lite problem med tomgången länk.
Knepet med att göra inställningen av tändningsläget med hjälp av en lampa funkar inte då jag har brytarlöst tändsystem vilket jag pinsamt nog trodde att jag inte hade :oops:

Fick hur som helst igång motorn och lät den gå på tomgång för att kunna ställa tändningen med stroboskop.

Tidigare låg tomgångsvarvatalet på ca 600 varv men genom att skruva på skruv 1 så fick jag upp varvtalet till ca 800-900 varv.

Läste dock i Hanyes att med överströmningsventil (2) skall man ställa varvtalet med bränsleskruven 3 istället.


Hade ett varvtal på runt 1100-1200 varv och skruvade (inåt) på 3 och märkte att det var en viss fördröjning innan något hände - helt plötsligt sjönk varvtalet och motorn dog :cry:


Enligt Haynes skall man göra en grundinställning genom att skruva in (3) helt och hållet - därefter skruva ut den fyra fulla varv för att med (1) justera in varvtalet till 1100-1200 varv och därefter ställa rätt varvtal med (3).



Problemet nu är att jag får inte motorn att starta alls....

Jag har provat att skruva in (3) helt och därefter ut 4 varv (när motorn dog fick jag skruva in skruven 5.5 varv innan den kom till botten).
Började med att skruva (1) helt och hållet till botten - därefter ett varv "uppåt" och provstartat mellan försöken - inget händer - jag skruvade upp skruven totalt fem varv med startförsök mellan varje varv - det var inte det minsta lilla antydan tilll att vilja starta lls någon gång...

Har även skruvat ur tändstiften för att kolla om de var blöta men de ser bra ut förutom att de är sotiga - har även dragit runt motorn utan stift för att blåsa ur motorn.

Vid sista startförsöket skruvade jag ut (3) ett varv till så att den nu är utskruvad fem varv och har skruv (1) på tre varv uppåt men inte minsta tillstymmelse till att motorn vill tända :(


TIPS NÅGON????
1.jpg
1.jpg (148.87 KiB) Visad 3253 gånger
2.JPG
2.JPG (105.75 KiB) Visad 3252 gånger
#1184591
Uppdatering:


Hittade denna sida med mycket matnyttigt :)

Tog bort förgasaren - gjorde grundinställning enligt instruktionen på sidan - återmonterat förgasaren och skall provstarta i kväll för att göra tomgångsinställingen på skruv 1 endast.

Bilen måste besiktigas så då får jag se hur CO-halten är OCH är den felaktig så låter jag en verkstad pilla på förgasaren :wink:


För den som är intresserad - husbilen är en VW Karmann Gipsy (byggd på VW T3 chassie), motorn utbytt från orginal boxermotor till en Volvo B21A med brytarlöst tändsystem och SU HIF6 förgasare.

Husbilsbyggnad + automatväxlad + bensinmotor = bensinförbrukning ca 1.3 l/mil vid 80-90 i marschfart 8)
#1184741
Nu går motorn :-)

Jösses vad jag fick skruva ner 1:an innan tomgången låg runt 800 varv.

Nu återstår bara att få ordning på att motorn eftertänder när jag stänger av den men det tar jag hjälp av verkstaden att fixa ;-)

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
av rid54
#1185654
Det var ju bra att du skrev hur det blev, trots att det inte kom in några tips... Den där överströmningsventilen (2) ser ju ut som en "antiglödtändningsventil", dvs en magnetventil som ska stänga av tomgångsbränslet när tändningen är av, det är inte nåt knas där kanske som skapar eftergång? Hoppas det fixar sig hursom!
av FordPrefect
#1185661
Har beställt en "ny" ventil från skroten utifall att...

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
#1198850
Har fått ordning på motorn med hjälp av stroboskoplampa - tändningen var helgalet fel - istället för 15 grader FÖD låg den på 15 grader efter...

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198870
Satt och "slötittade" på Discovery och ett program där dom köpte in och "gjorde i ordning" en -64 PV 544 Sport. Han justerade in förgasarna genom att med fingret lyfta lite på trotteln. "lydde" motorn direkt var det Ok, annars skruvade han på blandningen uppåt eller neråt beroende på om den bluddrade eller tvekade. Såg enkelt ut.... Sedan hade han den "gamla hederliga" vakuumklockan för finjustering av spjällen. Sedan gick den som ett skott och såldes för 17000 usd.

Jag tänker att Volvo inte tar betalt, gå[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]