- lör 08 jul 2017, 16:32
#1184102
Hej.
Jag har ju lite problem med tomgången länk.
Knepet med att göra inställningen av tändningsläget med hjälp av en lampa funkar inte då jag har brytarlöst tändsystem vilket jag pinsamt nog trodde att jag inte hade
Fick hur som helst igång motorn och lät den gå på tomgång för att kunna ställa tändningen med stroboskop.
Tidigare låg tomgångsvarvatalet på ca 600 varv men genom att skruva på skruv 1 så fick jag upp varvtalet till ca 800-900 varv.
Läste dock i Hanyes att med överströmningsventil (2) skall man ställa varvtalet med bränsleskruven 3 istället.
Hade ett varvtal på runt 1100-1200 varv och skruvade (inåt) på 3 och märkte att det var en viss fördröjning innan något hände - helt plötsligt sjönk varvtalet och motorn dog
Enligt Haynes skall man göra en grundinställning genom att skruva in (3) helt och hållet - därefter skruva ut den fyra fulla varv för att med (1) justera in varvtalet till 1100-1200 varv och därefter ställa rätt varvtal med (3).
Problemet nu är att jag får inte motorn att starta alls....
Jag har provat att skruva in (3) helt och därefter ut 4 varv (när motorn dog fick jag skruva in skruven 5.5 varv innan den kom till botten).
Började med att skruva (1) helt och hållet till botten - därefter ett varv "uppåt" och provstartat mellan försöken - inget händer - jag skruvade upp skruven totalt fem varv med startförsök mellan varje varv - det var inte det minsta lilla antydan tilll att vilja starta lls någon gång...
Har även skruvat ur tändstiften för att kolla om de var blöta men de ser bra ut förutom att de är sotiga - har även dragit runt motorn utan stift för att blåsa ur motorn.
Vid sista startförsöket skruvade jag ut (3) ett varv till så att den nu är utskruvad fem varv och har skruv (1) på tre varv uppåt men inte minsta tillstymmelse till att motorn vill tända :(
TIPS NÅGON????
Jag har ju lite problem med tomgången länk.
Knepet med att göra inställningen av tändningsläget med hjälp av en lampa funkar inte då jag har brytarlöst tändsystem vilket jag pinsamt nog trodde att jag inte hade
Fick hur som helst igång motorn och lät den gå på tomgång för att kunna ställa tändningen med stroboskop.
Tidigare låg tomgångsvarvatalet på ca 600 varv men genom att skruva på skruv 1 så fick jag upp varvtalet till ca 800-900 varv.
Läste dock i Hanyes att med överströmningsventil (2) skall man ställa varvtalet med bränsleskruven 3 istället.
Hade ett varvtal på runt 1100-1200 varv och skruvade (inåt) på 3 och märkte att det var en viss fördröjning innan något hände - helt plötsligt sjönk varvtalet och motorn dog
Enligt Haynes skall man göra en grundinställning genom att skruva in (3) helt och hållet - därefter skruva ut den fyra fulla varv för att med (1) justera in varvtalet till 1100-1200 varv och därefter ställa rätt varvtal med (3).
Problemet nu är att jag får inte motorn att starta alls....
Jag har provat att skruva in (3) helt och därefter ut 4 varv (när motorn dog fick jag skruva in skruven 5.5 varv innan den kom till botten).
Började med att skruva (1) helt och hållet till botten - därefter ett varv "uppåt" och provstartat mellan försöken - inget händer - jag skruvade upp skruven totalt fem varv med startförsök mellan varje varv - det var inte det minsta lilla antydan tilll att vilja starta lls någon gång...
Har även skruvat ur tändstiften för att kolla om de var blöta men de ser bra ut förutom att de är sotiga - har även dragit runt motorn utan stift för att blåsa ur motorn.
Vid sista startförsöket skruvade jag ut (3) ett varv till så att den nu är utskruvad fem varv och har skruv (1) på tre varv uppåt men inte minsta tillstymmelse till att motorn vill tända :(
TIPS NÅGON????
Kör: Citroen C4 Picasso -14, Citroen XM Pick-up -95 (hemmabyggd), Husbil Volkswagen Karmann Gipsy -90 (med B21A motor...!)