Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jnse
#1183443
Tjena.

Har problem med min 244 -88 (LH 2.2)
Den vill inte gå på tomgång, varken varm eller kall, den tokvarvar istället upp till kanske 2-3000 rpm.

Jag har mätt upp tomgångsmotorn, TPS och kylvätsketempmätaren, allt verkar OK.
Tomgångsmotorn böt jag ut till en begagnad, men det är exakt samma fel.
(Stryper man slangen till tomgångsmotorn så går varven ner, så det är den vägen luften går, inget luftläckage).
Det är även ström i kabeln till motorn.

Hur högt ska TPS klicka? Jag hör inte min klicka alls, om jag inte håller den mot örat.
Men när jag mätt den så verkar den fungera som den ska (sluter vid helt stängt spjäll).
Samt ifall jag gasar upp och snabbt släpper gasen, så stryper bränslesystemet bränslet (som den ska göra vid motorbromsning), så TPS borde väl fungera?
(Sen varvar den snabbt upp igen till samma varv).

Kylvätsketempgivaren verkar också ok, när jag mätt den och kollat upp värdena.

Bilen har haft samma fel en gång förut, när förra ägaren hade den. Då kunde Volvo inte hitta felet, men en föredetta anställd där fixade det, det var "nån givare" han böt ut.

Är det nåt mer som styr tomgången än TPS, tomgångsmotorn och tempgivaren?
av jnse
#1183525
Men den har väl inte direkt nåt med tomgången att göra? (Eller?)
Bilen går ner i varv och jag stryper slangen som går till tomgångsmotorn, så det är nåt som får den att öppnas.
LMM styr väl inte tomgångsmotorn på det sättet?

Har iaf beställt ny TPS och kylvätsketempmätare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1183568
När du stryper luften till tomgångsmotorn så ska motorn stanna, eller i vart fall gå ner betydligt i varv (2 - 400 varv) annars får motorn i luft någon annanstans (tjyvluft). Kolla på vevhusventilation och spjällhus, mögligt, spruckna slangar, rengöring och grundjusting av gasspjäll och gasspjällkontakt en. På min 745 med B234F motor och LH2.4 (ganska likt i dom flesta delar) hade själva gasspjället lossnat så det kunde inte stänga riktigt.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1183599
jnse skrev:Men den har väl inte direkt nåt med tomgången att göra? (Eller?)
När min lmm var paj så gick inte bilen att hålla igång på tomgång utan att man samtidigt gasade. Och bilen gick upp och ner i varv som... ja, tänk dig ett fyllo som sjunger... Man kan lätt testa och se om det blir bättre med lmm bortkopplad.
av jnse
#1183642
När jag stryper slangen till tomgångsmotorn så går varven ner väldigt mycket, man kan döda motorn på det sättet, så tjuvluft drar den nog inte då?
Spjällhuset har jag tagit bort och rengjort, det var nästan inget skit alls där (bilen har bara gått ~15000 mil), samt att spjället stänger helt.

Om man testar LMM, ska jag rycka ur kontakten medans motorn går, eller ska jag ta bort kontakten först och sen starta?
(Kan LMM eller styrenheten ta skada av att man rycker bort kontakten med spänningen på?)
av Ulf965
#1183689
Kontrollera att givare till gasspjäll fungerar och är rätt injusterad. Om inte styrboxen får signal att gasspjället är stängt jobbar inte tomgångsmotorn och intar ett default läge vilket ger hög tomgång.
av jnse
#1187206
Det var databoxen som var trasig, efter byte av den så fungerar det igen.

Databoxen ska pulsera spänningen till de båda jordstiften i tomgångsmotorn. (mittenstiftet är ständig +).
För att motorn ska hålla sig i mitten ska det vara ca 100Hz på båda yttre stiften.
Jag hade ca 5Hz på "Stäng-sidan" och 25Hz på "öppna-sidan", så motorn ville ju bara öppna hela tiden. (Det borde ha varit typ 75Hz på stäng-sidan, ifall öppna-sidan har 25Hz)

Den här infon står det inget om i Volvos manual, det råkade jag bara hitta på ett annat forum på nätet.

Men nu är ju iaf problemet löst :-)
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]