- ons 05 jul 2017, 15:24
#1183443
Tjena.
Har problem med min 244 -88 (LH 2.2)
Den vill inte gå på tomgång, varken varm eller kall, den tokvarvar istället upp till kanske 2-3000 rpm.
Jag har mätt upp tomgångsmotorn, TPS och kylvätsketempmätaren, allt verkar OK.
Tomgångsmotorn böt jag ut till en begagnad, men det är exakt samma fel.
(Stryper man slangen till tomgångsmotorn så går varven ner, så det är den vägen luften går, inget luftläckage).
Det är även ström i kabeln till motorn.
Hur högt ska TPS klicka? Jag hör inte min klicka alls, om jag inte håller den mot örat.
Men när jag mätt den så verkar den fungera som den ska (sluter vid helt stängt spjäll).
Samt ifall jag gasar upp och snabbt släpper gasen, så stryper bränslesystemet bränslet (som den ska göra vid motorbromsning), så TPS borde väl fungera?
(Sen varvar den snabbt upp igen till samma varv).
Kylvätsketempgivaren verkar också ok, när jag mätt den och kollat upp värdena.
Bilen har haft samma fel en gång förut, när förra ägaren hade den. Då kunde Volvo inte hitta felet, men en föredetta anställd där fixade det, det var "nån givare" han böt ut.
Är det nåt mer som styr tomgången än TPS, tomgångsmotorn och tempgivaren?
Har problem med min 244 -88 (LH 2.2)
Den vill inte gå på tomgång, varken varm eller kall, den tokvarvar istället upp till kanske 2-3000 rpm.
Jag har mätt upp tomgångsmotorn, TPS och kylvätsketempmätaren, allt verkar OK.
Tomgångsmotorn böt jag ut till en begagnad, men det är exakt samma fel.
(Stryper man slangen till tomgångsmotorn så går varven ner, så det är den vägen luften går, inget luftläckage).
Det är även ström i kabeln till motorn.
Hur högt ska TPS klicka? Jag hör inte min klicka alls, om jag inte håller den mot örat.
Men när jag mätt den så verkar den fungera som den ska (sluter vid helt stängt spjäll).
Samt ifall jag gasar upp och snabbt släpper gasen, så stryper bränslesystemet bränslet (som den ska göra vid motorbromsning), så TPS borde väl fungera?
(Sen varvar den snabbt upp igen till samma varv).
Kylvätsketempgivaren verkar också ok, när jag mätt den och kollat upp värdena.
Bilen har haft samma fel en gång förut, när förra ägaren hade den. Då kunde Volvo inte hitta felet, men en föredetta anställd där fixade det, det var "nån givare" han böt ut.
Är det nåt mer som styr tomgången än TPS, tomgångsmotorn och tempgivaren?