Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1183023
Har en VW husbil med Volvo B21A som jag gärna skulle vilja kunna åka på en liten semestertur med i sommar och söker en hjälpsam person i Mölndal/Göteborg som kan hjälpa mig med tändinställning och tomgånsinställning då bilen är svårstartartad och har dålig tomgång...

Jag bor i villa i Mölndal, har div verktyg, mätinstrument och tändinställningslampa samt en ilsken fru som klagar på att vi inte har någon husbil :evil: och för hemfridens skull så vill jag göra henne lite gladare :wink:


Ja - jag vet att en femåring kan ställa tändningen på en B21A men nu är jag ju ingen femåring och desto vanare att mecka med Citroen (ja, ja - fransk skit - ja vet :mrgreen: ) och har inte hunnit bli så van med Volvomotorer ännu.


Givetvis utgår ersättning efter överenskommelse - dock har jag körförbud på husbilen p.g.a. utebliven besiktning så det vore bra om vi kan mecka hemma hos mig - frugan är ganska van vid att se mig i overall så det är inga problem. 8)


Slå mig en pling på 0708 - 54 94 44 så kan vi snacka vidare - jag börjar min semester på måndag 17 juli.


//Åke

(Edit: Rätt telefonnummer)
#1183060
Så här skrev jag för ett tag sedan, detta var till en B20 motor men det fungerar på precis samma sätt på B21. Till och med tändläget äe ungefär det samma,
Kollat membranet (och oljan) i förgasaren?? Är det en aldrig så liten läcka där så lyfter inte trotteln och motorn får ingen luft.
Ett bra grundtändläge kan man få om man kopplar en provlampa (multimeter) mellan kabeln som går in i fördelaren (från tändspolen) och jord. Tändning på och vrid runt motorn tills lampan tänds (multimetern visar 12V). Är där inget tändningsmärke på remskivan får du vrida ett halvt varv till och kolla. Precis när lampan tänds kommer gnistan. står då märket på kamdrevskåpan på 8 - 10°på remskivan är det Ok. Gör den inte det vrider du fördelaren, vrider motorn baklänges en bit, vrid fram igen tills lampan tänds. Så får du hålla på tills du "träffar rätt" Du kan även lätt kontrollera om fördelaren är i "hyfsat" skick. Vrid rotorn (försiktigt) åt båda hållen. Åt ena håller (samma riktning som den "rör sig" när motorn går runt) ska den fjädra med en bit och fjädra tillbaka när du släpper den. Åt andra hållet ska det vara stopp. Det kan vara allt från "helt lealöst (fjädrarna trasiga) till helt stopp (fastrostad). Båda fallen resulterar i en motor som inte går bra. Har för mig (det är ju länge sedan nu) att med stroboskop (utan vakuumledning till fördelaren) ska tändningen stå 21 - 23°vid 1500 varv. Glöm inte kolla om vakuumdosan fungerar, sug i slangen och brytarplattan ska röra sig, och fjädra tillbaka obehindrat. Fördelarens funktion är mycket viktig för en väl fungerande motor.
#1183064
Tack för svaret.

Det är en SU förgasare och den har väl inget membran?

Oljan är dock kollad och har rätt nivå.

Jag börja med att kolla grundtändningen - tack för tipset.

Tändspolens "mittkontakt" var lite ärgad och jag har försökt putsa upp den med en nålfil men det är kanske en bra idé att byta till en ny - de kostar ju nästan ingenting på Biltema ;-)


Kom på en sak till - jag kollade kompressionen och den var 11 - 11- 10.5 och 11.2 så det är väl ok?
Dock var tändstiften sotiga vilket kanske kan bero på att jag ställde upp tomgången från 600 varv till 800-900 varv genom att skruva på snabbtomgångsskruven på "ovansidan" av förgasaren. I Haynes står det att man skall ställa tomgången på tomgångsskruven på sidan av förgasaren då man har en förgasare med tomgångsventil (som jag har).

Enligt Haynes skall man grundinställa förgasaren genom att skruva in tomgångsskruven helt för att därefter skruva ut den fyra varv - ställa tomgången på 1100-1200 varv via snabbtomgångsskruven för att därefter ställa rätt varv via tomgångsskruven - kanske idé att göra så efter att jag fått ordning på tändningen...?

//Åke


Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
#1183093
Följdfrågor:

1. Kan man ta bort tändkabeln från tändspolen och tändstiften så att det blir lättare att dra runt motorn?

2. Kan man istället göra en variant genom att ställa motorn på 8-10° och därefter vrida fördelaren tills lampan tänds?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
#1183112
FordPrefect skrev: kanske idé att göra så efter att jag fått ordning på tändningen...?
Låter som en bra idé
FordPrefect skrev:Följdfrågor:
1. Kan man ta bort tändkabeln från tändspolen och tändstiften så att det blir lättare att dra runt motorn?
2. Kan man istället göra en variant genom att ställa motorn på 8-10° och därefter vrida fördelaren tills lampan tänds?
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
1. Nej, du måste ta ur tändstiften i så fall.
2. Nej, det är för mycker glapp i "grejerna" så det stämmer inte så bra. Du kan göra det som en "första inställning", men sedan måste du kolla det (flera gånger) genom att "backa" motorn och dra framåt igen, Har du en hylsa och led handtag så är det inga problem. Du behöver bara backa motorn typ 1/8-dels varv eller så

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]