Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B21Arullarbra
#1182591
Hejsan, jag och min kille tänkte åka planlöst söderut i vår Volvo 244 dl årsmodell 1978 och eftersom vi inte har lyckats fälla baksätena undrar vi ifall man på något smidigt sätt kan montera ut dem så att det går att sova i bilen. Dock vore ett mellanting bäst, altså slippa lämna baksätet hemma. Har ni, kära Volvoexperter, något finurligt tips?
Tack på förhand,
Ebba och Oskar
av Amarace
#1182592
Det är ju en plåtvägg/förstärkning bakom ryggstödet, så jag förstår inte varför ni vill ta bort baksätet?
I en sedan är det nog till att sova halvsittandes i framsätena helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1182596
Är nog bättre att dra med en husvagnen eller ta en kombi. Finns iofs tält.

På något vis har ja lyckats sova under/bredvid min gamla 854 Turbo -95 en natt i Karlskoga 2004. Två polare slaggade i bilen men ja tyckte det var för varmt så ja tog ute istället.
av merc110
#1187424
Man kan sova ganska bekvämt fram även i en sedan om man fäller ryggstödet på framstolarna så långt det går. Och något att vila fötterna på som är ungefär lika högt som sitsen på sätet. Den som får förarsidan får dock tyvärr slåss med ratten (vilket gör det lite obekvämt efter som man inte kan röra sig.

Har sovit i olika 240s många gånger både sedan och kombi.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1187936
1962 var jag 9 år då hade vi (tillsammans med min farbror och hans familj) hyrt en "hytte" uppe på fjället ovanför trädgränsen någonstans i Gols fylke mitt på Norska huvudet. Då hade min far en 1956 års röd och begie Volvo Duett. Där var bytt till en ny utbytes B16 motor i den (volvo kunde inte skaffa fram en 51 hk B4B motor). Det var en lång sträcka att köra (över 60 mil) så vi övernattade på vägen någonstans (tror i trakten av Strömstad) på en campingplats. Min farbror hade köpt ett "familjetält" med en sovdel i tältet, detta var ganska nytt då, men vi sov i Duetten. Mor, far och min lillebror låg bak och jag låg på tvären i framsätena. Vi sov väldigt gott och länge, men min farbror och hans familj knappt sovit en blund. Det var "svinkallt" i tältet och dom frös hela natten på sina (också nyköpta) tältsängar. Dom andväde aldrig tältet mer och farsan köpte det billigt några år efter. Sedan användes detta tält flitigt varje sommar av oss alla till mitten på -90-talet då lillebrorsan hade det på Gotland med kompisar. Det kom aldrig med hem igen.....
Duetten var en bra bil....
Volvo_P_44506_M_4_1960.jpg
Volvo_P_44506_M_4_1960.jpg (42.38 KiB) Visad 574 gånger
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]