Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av merc110
#1180715
Hej
Min fråga hör som jag hoppas att någon skall kunna besvara är:
Går det på något sätt att typa upp släpvagnsvikten till högre max vikt än ca1500/1600 som max vikten brukar ligga runt på 240. BE krav inget problem.
Har en ombyggd 245a som jag vill kunna dra ordentligt släp efter lagligt.
av Amarace
#1180718
Nä, Volvo har inte godkännt mer än 1500kg (1600kg med drag som är godkänt för det 81 o nyare)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1180754
Har du BE kort kan du dra större släp, men du får inte lasta mer. Med BE kort försvinner tjänste och totalvikten och det som gäller är bruttovikten. Alltså det du har efter en 240 får aldrig väga mer än 1500 eller 1600 kg sammanlagt last och släp. Så har du ett släp med en totalvikt på 2000 kg (vanligt biltransport släp) som har en tjänstevikt på 600 kg så får du köra med det efter 240-in men du får inte lasta mer än 900 eller då 1000 kg på det, fast släpet i detta fall får lasta 1400 kg. Sedan kan det stå begränsningar i tågvikten i papperen, alltså var bil och släp sammanlagt vid ett tillfälle får väga. Vet inte om du kanske kan besiktiga som "ombyggt fordon" om du gör förstärkningar i ramen, typ som man gör när man bygger om till cab. Men detta är ett ganska omfattande jobb (besiktningen alltså, broms och avgasprov). Min 745 (-88B och framåt) och alla 940/945 får dra 1800 kg om man monterar ett 1800 kg drag och en förstärkningssats (finns ritning på detta forum). Det finns tyskimporterade 940 som får dra 1900 kg och dom ar godkända för 1900 kg i Sverige. Om det nu är en gammal Volvo du vill ha.
av stiiiiiv
#1240243
Det är komplicerad att räkna ut och begränsad vad du får dra hem på en biltransport släp, särskild om man endast har B körkort.

Vill man göra det enkelt för sig själv så kan man bogsera med en fast anordning som t.ex. en så kallade Towbar eller Y-bar (dragstång). Dom enda begränsningar då är:

1. att dragbilen och dess last (förare, verktyg, extra däck osv) måste väga mer än bilen som bogseras inklusive towbar.
2. att maxhastigheten när towbar är monterad är 30km/h.
3. att den bogserade bilen måste ha röda lyktor monterad i mörkret.
4. att bägge två bilar måste vara godkända för att kunna köras på vägen (skattade och försäkrade), men det är inte givet att den bogserade bilen måste vara besiktad.
av Amarace
#1240293
Man får aldrig överstiga max dragvikt som bil och drag är godkänd fö roavsett vad man kopplar på dragkroken. Är det max 1500kg så får man helt enkelt inte dra mer än så i bruttovikt.

Och din punkt 4, den bil som dras måste vara besiktad också för att få dras, en Dolly är bättre, då blir det efterfordon och den bil man drar behöver inte vara besiktad, skattad eller försäkrad.




stiiiiiv skrev:Det är komplicerad att räkna ut och begränsad vad du får dra hem på en biltransport släp, särskild om man endast har B körkort.

Vill man göra det enkelt för sig själv så kan man bogsera med en fast anordning som t.ex. en så kallade Towbar eller Y-bar (dragstång). Dom enda begränsningar då är:

1. att dragbilen och dess last (förare, verktyg, extra däck osv) måste väga mer än bilen som bogseras inklusive towbar.
2. att maxhastigheten när towbar är monterad är 30km/h.
3. att den bogserade bilen måste ha röda lyktor monterad i mörkret.
4. att bägge två bilar måste vara godkända för att kunna köras på vägen (skattade och försäkrade), men det är inte givet att den bogserade bilen måste vara besiktad.
av stiiiiiv
#1240717
Man får aldrig överstiga max dragvikt som bil och drag är godkänd för oavsett vad man kopplar på dragkroken. Är det max 1500kg så får man helt enkelt inte dra mer än så i bruttovikt.
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen, och svaret därifrån, gällande bogsering med Towbar, var som följer:
Ja, bogsering med Y-bar eller tow-bar kan jämställas med vanlig bogsering utom på en punkt; Den bogserade bilen är ju bromslös så därför får bruttovikten av den bogserade bilen inte vara högre än dragbilens bruttovikt (verkliga vikter med last).
Jag kanske har fel, men så som jag tolkar det så har dragbilen en max tillåten bruttovikt. Så länge bruttovikten på bilen som bogseras inte överstiger dragbilens max bruttovikt så är det möjligt att bogsera den med en Towbar.
Och din punkt 4, den bil som dras måste vara besiktad också för att få dras, en Dolly är bättre, då blir det efterfordon och den bil man drar behöver inte vara besiktad, skattad eller försäkrad.
Jo, man kan vist bogsera en bil på detta viss, även om den inte är besiktad om:
1. bilen avställdes innan besiktningen gick ut så har inte bilen någon körförbud så fort den ställs på igen, eller
2. bilen bogseras till närmaste verkstad eller till besiktningen. Besiktningen, i detta fall behöver inte vara närmaste besiktningen heller. Bara man kan bevisa att man har en besiktningstillfälle bokad så skulle du kunna bogsera en bil från Ystad till besiktning i Haparanda, och polisen skulle klia sig i huvudet tills dom var skallig, men dom skulle aldrig kunna säga det var olagligt.
av Amarace
#1240732
Spelar ingen roll vad du drar så får aldrig bilens max släpvikt överstigas, det är en regel som alltid gäller.
Och bogsering kröver att bilen som bogseras ska vara i trafik och besiktad, är samma regler som om Du skulle köra den.

1. Det du försöker hänvisa till är en regel (som försvinner nu med dom nya reglerna) som är att om bilen ställts av innan ordinarie inställeseperiod påbörjats och ställs på efter den persioden så får den en automatisk respit på 21 dagar innan den måste besiktas när den ställs på igen. Om bilen ställts av efter inställeseperioden börjat så får bilen körförbud när perioden gått ut och det är ingen respittid. Men det försvinner som sagt nu 20 Maj, då är det körförbud då det gått 14månader efter sista besiktning helt enkelt (24mån för bil som är 30 år eller äldre)

2. Om en bil har körförbud får den bara köras (och bogseras) till verkstad och besiktning OM den är påställd och försäkrad/skattad (om den inte har avställningsförsäkring, då får den köras till besiktning avställd). Och närmsta väg till ör en tolkningsfråga, man får vara berädd att förlora den om det ifrågasätts.


Men oavsett, det är ju paranteser, man har ju oftast en dolly/biltransport (eller då towbar) för att transportera bilen i övriga fall, annars kan man ju lika gärna köra den.
En Towbar kan aldrig vara likvärdig att transportera på ett släp eller dolly. Mer en nödlösning.

Edit, och som parantes, sedan jag tog körkort för 26år sedan har jag fraktat bilar en hel del, på alla möjliga sätt. Lastbil med flakväxlare klart bäst :) Sedan biltransportbil, sedan boggiesläp, sedan enkelaxlat släp, o sist Dolly, bogsering är bara en nödlösning. Jag har BECE, så behörighet har jag aldrig behövt oroa mig över :)
av stiiiiiv
#1240938
Hej Amarace!

Tack för upplysningen om regeln söm försvinner med inställelseperioden. Jag viste inte att den slutar att gälla den 20 maj. Bra att veta. :(

Jag förstår att du, med en så pass hög behörighet på körkortet, aldrig har någon problem med biltransporter. Du har många flera tillgängliga möjligheter an vad någon som endast har en vanlig B körkort har tillhands. Jag förstår också varför du sätter bogsering längst ner på din lista över sätt att transportera bilar, och om man använder sig av en bogserlina, så håller jag helt och hållit med dig. Det är ett högst osäker sätt att transportera bilar då det krävs ett samspel mellan två förare, där en av dom måste dessutom oftast bromsa utan hjälp av servon. Det är med all rätt att hastighetsbegränsning för sådan bogsering är max 30km/h, men jag gör en ren gissning och säger att du har förmodligen aldrig bogserad en bil med en "A-frame Towbar".

Bogsering med en så kallade "A-frame Towbar" (dragstång) är någonting annat, och anledningen till att den sätts överhuvudtaget i samma klass som övrig bogsering är att svensk lagstiftning är utformad utan ställningstagandet till denna form av biltransport. Dragstång nämns inte en enda gång i svensk lagstiftning. Det är än så länge ett mycket ovanligt sätt att transportera bilar har, fast det har funnits länge i andra delar av världen. Transportstyrelsen har därför fått kolla upp bland lagstiftning som skrevs utan tillräckligt ställningstagandet och bedömd den som likvärdig bogsering. Det respekterar jag.

Det må vara så att lagen betraktar den som bogsering, men i verklighet så ligger dess förutsättningar någonstans mellan en dollys (då den har 4 hjul på vägen) och en obromsad släps (då styrningen är inte begränsad som det är med en dolly). Skillnaden mellan en bil kopplad med en dragstång och en lastad obromsad släp är att bilen har oftast en lägre medeltyngdpunkt samt att huvuddelen av lasten mellan dess fyra hjul. Därför utsätter den inte heller dragbilens dragkrok för samma tryck neråt (och framvagnen uppåt) vid bromsning. Det gör att dragbilen får en effektivare bromsning än den skulle få om det var en obromsad släp bakom. Huvuddelen av dragbilens bromskapacitet ligger hos dess framhjul, och dom trycks inte uppåt lika mycket av den fyrhjulig lasten därbak. Det är därför, bl.a. att andra länder (som har tagit ställning till dragstångens förutsättningar) tillåter högre hastigheter vid användning av dessa.

Men i Sverige så får man endast köra 30 km/h med dragstång då den klassas huvudsakligen som bogsering. När bilarna är ihopkopplad på rätt sätt, och kör i 30 km/h, så är det mycket säkrare än användning av en bogserlina. Jag skulle tro att det är också säkrare än en bildolly (stabilare i kurvorna än en dolly med kort axellängd och bättre styrning än en dolly med bred axellängd) eller en biltransportsläp som endast har två hjul (dessa trycker neråt mycket kraftigare på dragbilens dragkrok vid inbromsning och därmed försämrar dragbilens väghållning).

Det där är endast mit tyckandet och har ingen påverkan på vad lagen säger. Transportstyrelsen, vems uppgift det är att tolka lagstiftningen, säger att utrustning är lagligt för bogsering så länge den bogserade bilen är
"...lagligt att föras på väg, alltså registrerat och påställt"
samt att
"...bruttovikten av den bogserade bilen inte [får] vara högre än dragbilens bruttovikt (verkliga vikter med last)."
Det är så dom ansvariga på Transportstyrelsen har skrivit till mig när jag frågade vad det är som gäller vid bogsering med hjälp av en a-frame towbar. Jag tar för givet att den bogserade bilen får inte heller väga mer ("verkliga vikter med last") än vad dragbilen får dra.

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv
av Amarace
#1240940
Joså, jag har bogserat med det du kallar towbar, har du? Jag har dock använt det med fästen som sitter fast i bilen man drar, som man sedan bultar fast själva dragramen i. Ett vanligt sätt förr att dra sin bil med om man tex körde nån slags maskin och gatt ha med sig bilen också. Du glorifierar det sättet att dra, det fungerar, men är inte alls så smidigt som du vill få det till, bilen du drar blir inte så följsam, det är bilens egna styrning som svänger, du tvingar ju hjulen att svänga när du drar. Jag fördrar en Dolly alla gånger framför en sån towbar.

Jag har pysslat rätt så mycket med bilfraktande, både lagligt lastad och långtifrån lagligt mörka nätter ;) Så jag vågar påstå att jag testat dom flesta sätt man kan frakta en bil på, både säkra och mindre säkra och rent dumma sätt.


Ps, bruttovikt är vad ett fordon väger precis för stunden.
av stiiiiiv
#1240993
Där ser man hur fel man kan få när man gissar på vad någon annan inte har gjort. :oops: Jag gissade fel. Vi har både två använt sig av en towbar för att bogsera en bil.

Du och den minoritet med svensk bilförare med så pass hög behörighet på körkortet har helt andra möjligheter gällande biltransporter än vad dom flesta av oss andra har, och jag är glad för det. Utan erfarna duktiga förare med rätt behörighet som drar ett flertal bilar åt gången på sina transporter så skulle Sveriges nybilsförsäljning stanna av rätt så tvärt. Det skulle inte finnas någon som kunde få bort skadade bilar och lastbilar ifrån olycksplatser, och inte mycket mat i matbutiker heller för den del. Tack från alla oss andra som inte har dina behörigheter. :) :D :lol:

Du får gärna ha dina åsikter om vad som är bäst för dig, och jag kommer att behålla mina om vad som bäst passar mig. 8)

Jag har en enkel B på körkortet och bor i en lägenhet med en parkeringsplats som jag hyr. Fanns det möjlighet att hyra en garage så skulle jag nappa direkt, men dom verkar gå i arv där jag bor. Det är absolut ingen synd om mig, men jag har ingen lämplig plats att förvara en biltransport, bilkärra eller dolly. Jag är endast ut efter en enkel, smidig, säker och kostnadseffektiv sätt att transportera en enstaka bil en rimlig sträcka lite då och då. Att hyra tjänsten är bara att kasta pengar i sjön för min del, och att skaffa en högre behörighet på körkortet käns som det inte blir värt besväret då jag behöver det så pass sällen.

Jag tror faktiskt att vi bägge två kan vara överens om att en towbar inte är det bästa sättet för dig, men att det kan vara så för mig, samt möjligtvis för andra hyresgäster i liknande situationer.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen