Hej Amarace!
Tack för upplysningen om regeln söm försvinner med inställelseperioden. Jag viste inte att den slutar att gälla den 20 maj. Bra att veta. :(
Jag förstår att du, med en så pass hög behörighet på körkortet, aldrig har någon problem med biltransporter. Du har många flera tillgängliga möjligheter an vad någon som endast har en vanlig B körkort har tillhands. Jag förstår också varför du sätter bogsering längst ner på din lista över sätt att transportera bilar, och om man använder sig av en bogserlina, så håller jag helt och hållit med dig. Det är ett högst osäker sätt att transportera bilar då det krävs ett samspel mellan två förare, där en av dom måste dessutom oftast bromsa utan hjälp av servon. Det är med all rätt att hastighetsbegränsning för sådan bogsering är max 30km/h, men jag gör en ren gissning och säger att du har förmodligen aldrig bogserad en bil med en "A-frame Towbar".
Bogsering med en så kallade "A-frame Towbar" (dragstång) är någonting annat, och anledningen till att den sätts överhuvudtaget i samma klass som övrig bogsering är att svensk lagstiftning är utformad
utan ställningstagandet till denna form av biltransport. Dragstång nämns inte en enda gång i svensk lagstiftning. Det är än så länge ett mycket ovanligt sätt att transportera bilar har, fast det har funnits länge i andra delar av världen. Transportstyrelsen har därför fått kolla upp bland lagstiftning som skrevs utan tillräckligt ställningstagandet och bedömd den som likvärdig bogsering. Det respekterar jag.
Det må vara så att lagen betraktar den som bogsering, men i verklighet så ligger dess förutsättningar någonstans mellan en dollys (då den har 4 hjul på vägen) och en obromsad släps (då styrningen är inte begränsad som det är med en dolly). Skillnaden mellan en bil kopplad med en dragstång och en lastad obromsad släp är att bilen har oftast en lägre medeltyngdpunkt samt att huvuddelen av lasten mellan dess fyra hjul. Därför utsätter den inte heller dragbilens dragkrok för samma tryck neråt (och framvagnen uppåt) vid bromsning. Det gör att dragbilen får en effektivare bromsning än den skulle få om det var en obromsad släp bakom. Huvuddelen av dragbilens bromskapacitet ligger hos dess framhjul, och dom trycks inte uppåt lika mycket av den fyrhjulig lasten därbak. Det är därför, bl.a. att andra länder (som har tagit ställning till dragstångens förutsättningar) tillåter högre hastigheter vid användning av dessa.
Men i Sverige så får man endast köra 30 km/h med dragstång då den klassas huvudsakligen som bogsering. När bilarna är ihopkopplad på rätt sätt, och kör i 30 km/h, så är det mycket säkrare än användning av en bogserlina. Jag skulle tro att det är också säkrare än en bildolly (stabilare i kurvorna än en dolly med kort axellängd och bättre styrning än en dolly med bred axellängd) eller en biltransportsläp som endast har två hjul (dessa trycker neråt mycket kraftigare på dragbilens dragkrok vid inbromsning och därmed försämrar dragbilens väghållning).
Det där är endast mit tyckandet och har ingen påverkan på vad lagen säger. Transportstyrelsen, vems uppgift det är att tolka lagstiftningen, säger att utrustning är lagligt för bogsering så länge den bogserade bilen är
"...lagligt att föras på väg, alltså registrerat och påställt"
samt att
"...bruttovikten av den bogserade bilen inte [får] vara högre än dragbilens bruttovikt (verkliga vikter med last)."
Det är så dom ansvariga på Transportstyrelsen har skrivit till mig när jag frågade vad det är som gäller vid bogsering med hjälp av en a-frame towbar. Jag tar för givet att den bogserade bilen får inte heller väga mer ("verkliga vikter med last") än vad dragbilen får dra.
Med vänlig hälsning
Stiiiiiv