Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1241036
stiiiiiv skrev:Att hyra tjänsten är bara att kasta pengar i sjön för min del, och att skaffa en högre behörighet på körkortet käns som det inte blir värt besväret då jag behöver det så pass sällan.
Att ta "E" kort är nog det bästa jag gjort på länge (5 å sedan nu). Har man haft körkort länge (i mitt fall 40 år då) är det oerhört nyttigt med ny information. Och, den största fördelen, du kan hyra eller låna i princip vilket släp du vill. Behöver aldrig mer tänka på tjänstevikt på bil och släp utan endast konsentrera dig på vad får bilen dra och vad väger släp och last nu, just precis nu. Att hyra ett Biltransportsläp kostar inte så mycket och du behöver inte oroa dig för vad du ska ställa det när du inte behöver det. Dock kräver det en "bättre" dragbil. 7/900 1989 och frammåt får dra 1800 kg (med en förstärkning monterad). Vissa importerade 900 från Tyskland får dra 1900 kg
av stiiiiiv
#1241103
Lennarte: Jag tänkte precis som du tidigare. "Jag ska hyra en släp för mina biltransaporter, och om det krävs en högre behörighet på körkortet så får jag skaffa BE körkort. Det är inte så svårt." Sedan tittade jag på vart den närmaste släputhyrning var som också hade sådana släp som är avsedd för biltransport. Det var 4 mil bort från mig, och oftast 4 mil åt fel håll, enkelresa. :( Det innebär en extra 16 mil varje gång jag ska hyra en sådan. :shock:

Då började jag titta på andra lösningar. Jag funderade över att skaffa en bildolly, men den skulle aldrig vara i fred hos mig då jag har bara en utomhus parkeringsplats och det finns ingen mer parkeringsplatser att hyra. :x Då kom jag fram till att en ordentlig dragstång är det som bäst passar min situation. Den kräver ingen parkeringsplats, ingen extra körkortsbehörighet, och ingen 16 mil för att hämta och lämna tillbaka. :)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1241114
Skaffa 96 behörighet. Ett par 3 tusen max med allt de innebär och du kan dra de mesta du behöver.
Tex får vår v70 -05 dra 2 000kg, och på 96 kortet blir de många kilo kvar till övers.

Jag förstår att det kan vara svårt med plats.
De kostar även en peng å tex köpa ett släp, ramper, spännband, besiktiga, försäkring osv osv.
Samt att hyra är inte ett alternativ ofta heller.

Därför tänkte jag eventuellt bygga en Dolly eller köpa ett renoveringsobjekt och ställa hos någon som kan förvara den lämpligt. Men de är dom möjligheterna jag har i budgeten och plats för leksaker mm...
av stiiiiiv
#1241117
Lycka till Frrla. Det finns andra här som har gjort som du vill göra, och jag är säker att dom kan ge dig både bra råd och hjälp med planer och ritningar/bilder.

För min del så känns det som att problemet har löst sig med dragstången. Jag har fått hem en och testat att dra en mellanklass bil efter en Saab 9-5 kombi. Bogseringen kändes bra, både vid korsningar där jag svängde, samt när jag bromsade. Färden var inte ryckig eller svajig. Jag är nöjd, och till en billig peng.

Jag tänker länka till en Youtube klipp som visar hur jag monterade och körde med den. Nu har jag ett nytt problem. Filmredigering. Jag vill ha musik i bakgrunden och lägga till text. :???: Jag får be min dotter om hjälp.
av Amarace
#1241121
Snälla, lägg inte till nån musik i filmen, det är det tråkigaste som finns, att måsta lyssna till nån musik i ett klipp.
av stiiiiiv
#1241411
Förlåt Amarace. Det finns inget snack i klippet så du får gärna stänga av ljudet på den instrumental musiken om du inte vill höra det. Jag har skrivit text istället där bilder eller filmning inte räcker till. Jag hoppas det visar på ett bra sätt hur enkelt och smidigt det är att använda en dragstång i verklighet.

https://www.youtube.com/watch?v=DDVNrqANEho

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv
Användarvisningsbild
av lennarte
#1241429
Det var intressant att se, när du skrev "Tow Bar" så tänkte jag på något helt annat. På den modellen så kopplar man i både styrstag och broms så den "dragna" bilens bromsar används också. Denna var mycket lättare att använda
av stiiiiiv
#1241455
Så som jag förstår det, i Sverige spelar det ingen roll om bromsarna på den bogserade bilen är inkopplad eller inte. Det är fortfarande samma sak som gäller: 30km/h och bogserings regler. Om man kunde på så sätt få den bogserade bilen att klassas som en bromsad släpp så skulle det vara mer intressant. Då kunde husbilsägare dra en liten skit bil bakom sig på motorvägen, men det är inte lagligt i Sverige då lagstiftarna inte har tagit ställning till dragstångsanvändandet, och därmed måste polisen/Transportstyrelsen passa in det i befintlig lagstiftning.

Vist finns det varianter som man kan koppla in samma sorts broms som finns på en bromsad släp, men då måste man göra några fysiska ingrepp på den dragna bilen för arr anpassa till dragstången. Det tar tid att borra hål i golvet vid bromspedalen och på karossens framdel, samt fixa en kabel och fästa den på bromspedalen. Det kan man göra om man tänker bogsera en och samma bil många gånger, t.ex. om man drar den efter en tung maskin, men inte om man endast tänker bogsera bilen en enda gång, så som jag vill göra. Det är inte värt att fixa och dona i timmar varenda gång jag ska bogsera en ny bil.
Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]

Vattenkylare brukar bli att se ut sådär[…]

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]