Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
#1180580
Har gjort mig av med V40:n, nu riktas uppmärksamheten mot 240:n som jag sparat i garaget i drygt 10 år...

Vad gör man först om man vill ha igång den igen?

Behöver ju nytt batteri... men jag antar att det inte bara är att starta sen.
Oljestickan visar mörk glansig färg på oljan, känns ju som en bra grej.
Ska man tömma ur bensinen och hälla på ny?
Finns det några trix?

"Det-går-aldrig"-sägare kan väl försöka komma med förslag i alla fall, skulle ju vara tråkigt om man lagt över 30000 på garagehyra genom åren och nu har en bil som inte går att få igång igen, det måste väl gå?
#1180594
Jag är ingen specialist på långtidsförvarade bilar. Har enbart förvarat bil i högst 2år.
Men det jag skulle ha gjort är;
Byta olja (prio), byta batteri, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock samt fulltankat och kört med insprutningsrengöring (om det är insprutare). Efter att ha startat bilen så skulle jag hålla ögonen öppna efter läckage och göra ytterligare ett oljebyte efter 100-200 mil och kanske t.o.m ett tredje oljebyte efter ett par hundra mil till. Smörja bromsarna och byta bromsvätskan är nog en väldigt god idé.

// Waiz
#1180595
Är ju en robust motor så jag tror inte det kommer bli några större problem. I värsta fall kan packningar och slangar ha torkat ut vilket kan leda till olika former av läckage. Dålig bensin kommer finnas kvar i ledningarna så räkna med att den kanske går orent ett tag, men det bör lösa sig efter testkörning.

Sedan har du ju sådana saker som att bromsar osv kan kärva
#1180602
Olja, filter, kylarvätska, bromsvätska, "motionera" kolvarna i bromsoken, e.v byta dåliga skivor. Är dom "bara" rostiga kan det funka, men ofta blir där en markering där klossarna är som inte "går bort". Lock och rotor slits "av tidens tand" liksom tändkablarna. Är där brytare så byt dom och kolla att rotorn går att vrida lite och att den fjädrar tillbaka. Lyfter du på rotorn ska du droppa några droppar motorolja på filten i axeln. Sug i vakuumslangen till fördelaren och se om brytarplattan rör sig (om du har brytare). Tändstift och batteri har du redan nämnt. Bensinen av idag är inte av bra kvalitet vad gäller lagring, men är där inte för mycket så fyll på ny. Gärna några liter (10% eller så) E85 för att "ta hand om" e.v vatten. Det är även oktanhöjande (104 oktan). Du behöver ju inte göra allt på en gång, men olja och filter först (billigaste oljan), tappa ut den kall och låt det stå och droppa över natten och byt igen när du kört ett tag. Är det "grumsigt" i expansions kärlet bör du byta det också snarast, gärna då med renspolning av systemet.
Finns säkert saker jag inte tänkt på (jaga ut möss och spindlar) och det kommer säkert mer förslag. :lol:
#1180603
Om det är 240:n i signaturen (årsmodell -82) så är det väl förgasare. Den kan man nog behöva ägna lite uppmärksamhet, tyvärr.

Håll koll efter läckor av motorolja när du väl provkört första gången. Bilen kan inte läcka större mängder olja när den bara står – men däremot kan tätningarna i motorn blivit dåliga. Samma gäller i princip växellåda och bakaxel.

Man kan ta bort oljepåfyllningslocket och kika ner med spegel och ficklampa så det inte finns rost någonstans där. Normalt skyddas ventilmekanismen av oljan som alltid finns där, men om det av någon anledning funnits mycket fukt i motorn när den senast kördes, kanske i kombination med att oljepåfyllningslocket är otätt, kan det samlas fukt där. Isåfall ska man nog ta isär och undersöka mer innan man startar.
#1180650
Ja det är en "Volvo 240 4 dörrar Sedan GL B23A M45 812551" som det så påpassligt är skrivet på en Bilia-faktura från 2001 då en medlem i "240-klubben" har låtit göra framvagnsinställning samt bytt främre delen av avgasröret för den blygsamma summan 4130kr...

Förgasare med olja i - har mest haft bilar med insprutning så... men inte har de olja i allihopa? Det är väl bara som någon slags dämpning?

Har för mig att en skruv gick runt på bensinpumpen vid något tillfälle, sitter ett gäng skruvar som håller membranet.


Tackar så mycket för tips, hade varit kul att ha igång den och kunnat åka lite i sommar.

Det som byttes senast var just rotor, lock, tändkablar, spole, innan dess så vill jag minnas att jag bytte kardanknuten, bakluckan bytte jag - det har ju inte så mycket att göra med driften förstås.


Då har vi följande:
Batteri
Tänddelar
Oljebyte och filterbyte kort intervall till nästkommande
Byt bromsvätska, serva bromsar
Fukta filten på axeln till rotorn
Tanka upp och peta i lite etanol med bensinen
Kolla efter läckor efter provkörning
#1180680
Glöm inte att kolla upp kamremmen!

Även om den var nyligen bytt när bilen ställdes in,
så kan 10 års stillestånd göra remmen sprucken skör och uttorkad.

10 år är väl också egentligen max på en kamrem - Oavsett miltal.
#1180701
"Förgasare med olja i - har mest haft bilar med insprutning så... men inte har de olja i allihopa? Det är väl bara som någon slags dämpning?"

Alla Zenith-Strombergförgasare skall ha ATF-olja till dämpkolven. Det säljs även i "småförpackningar", något 10-tal centiliter, så man behöver inte köpa någon literflaska. Den kan ofta heta bara förgasarolja då.

Det svarta plastlocket högst upp sitter över dämpkolven. Ett bildexempel: http://www.xketype.com/e107_plugins/con ... content.36

Det finns troligen tre förgasarmodeller att välja på, men alla har en dämpkolv.
Senast redigerad av 4 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]