Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snuffneto
#1179619
Har en 240 GL från -88. Hastighetsmätaren rör på sig men visar inte rätt. På femte växeln med lite fart går den nästan exakt dubbelt så fort. Tidigare ägare påstår sig ha bytt bakaxel till en från en 740. Vet att givaren sitter på bakaxeln och testade därför att byta hastighetsmätargivaren till en från 240 men det är fortfarande samma strul. Någon som vet vad som kan vara galet?
av Tilly
#1179637
Bakaxel från 740 är ju inte helt bolt on. Om det nu inte är så att hela bakvagnen är ombyggd så skulle jag snarare tippa på att bakväxeln kommer från en 240 92-93. Dessa har ett pulshjul i bakaxeln som ger 48 pulser per hjulvarv jämfört med 12 pulser per hjulvarv för tidigare årsmodeller. Är då givaren från 1988 så blir det nog inte så bra. Om det nu är så så borde ju (i mitt huvud) en givare och ev. en hastighetsmätare från 1992-93 lösa problemet. Om dessa sedan passar rakt av i ditt elsystem har jag ingen aning om. Är det verkligen en bakväxel från en 740 så får det ju undersökas hur många pulser per hjulvarv de har (kan ju också vara olika för olika årsmodell).
av Rådlös
#1179654
En Volvo 240 har spårvidd bak 1350 mm. En Volvo 740 har spårvidd bak 1460 mm. Skillnaden blir 11 centimeter. Är du helt säker på att det är en 740-bakaxel? Och som Tilly sa, det är inte helt Bolt On!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1179700
Kuggkransen för pulserna i bakaxeln är olika på olika modeller som skrivs ovanför och den är till för ABS-bromsarna också. Har du inte ABS på den, vilket jag förmodar du inte har för det hade inte heller fungerat i detta fall, så är nog det enklaste att byta hastighetsmätare. Om den passar. Det går att byta kugg (eller rättare puls) kransen i bakaxeln, men det är inget man gör på parkeringen en eftermiddag

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]